Zonder herstelplan dreigt lange sterfscène voor cultuur

Nieuws | 24 jun. 2020

De cultuurwereld dreigt dit jaar in totaal 2,6 miljard euro aan inkomsten mis te lopen door de coronacrisis. Met de beperkte openstelling sinds 1 juni van musea, bioscopen en concertzalen valt de kunsten geen leven in te blazen. Om een lange sterfscène in de herfst te voorkomen moet het kabinet snel meer bezoekers toestaan en honderden miljoenen uittrekken voor een herstelplan. De taskforce culturele en creatieve sector laat weten: ‘zonder extra steun is een fors verlies aan werkgelegenheid onontkoombaar.’ De Museumvereniging verwacht dat niet alleen dit jaar, maar ook in 2021 het museumbezoek ver achterblijft en dat het zo’n 40 tot 50 procent van de 33 miljoen bezoekers in 2019 zal zijn. Niet alleen omdat het anderhalvemeterprotocol vermoedelijk van kracht blijft tot er een vaccin is, maar ook omdat de toeristen niet meteen weer terugkeren. Daarom moet 2021 ook meegenomen worden in het herstelplan.