Vertrekkend directeur Vereniging Rembrandt: ‘Liberalen en cultuurbeleid, dat gaat niet samen

Nieuws | 06 jun. 2022

Onder leiding van Fusien Bijl de Vroe groeide de Vereniging Rembrandt uit tot een steeds belangrijkere speler in de Nederlandse museumwereld, als medefinancier van zo’n vijfhonderd museale aankopen. Zij was het vanzelfsprekende aanspreekpunt en gaf leiding aan het team dat indrukwekkende groeicijfers realiseerde. Sinds haar benoeming tot directeur in 2011 kwamen er zesduizend leden bij, verdubbelden de jaarlijkse inkomsten en droeg de vereniging vorig jaar een recordbedrag van 23,5 miljoen euro bij aan aankopen van bijna dertig musea verspreid over het land.

Afgelopen maandag verraste het bestuur van de Vereniging Rembrandt de vertrekkend directeur met een symposium met ruim tweehonderd ingewijden uit de museumwereld. Hoogtepunt van de avond was de presentatie van het Fonds Fusien, met donaties van de aanwezigen. Dat fonds is geënt op een stokpaardje van de naamgever: het mantra van Fusien Bijl de Vroe is het optimaal delen van kunst met iedereen, dat geldt ook voor onderlinge bruiklenen binnen de Nederlandse musea. „De ‘Collectie Nederland’ is tenslotte van ons allemaal”, heeft ze dikwijls gezegd.