Vergaande versoepelingen voor musea vanaf 25 september

Nieuws | 14 sep. 2021

Vanavond was er goed nieuws tijdens de coronapersconferentie van het demissionaire kabinet. Daarin werden verdere versoepelingen aangekondigd vanaf 25 september. Ook voor musea hebben die versoepelingen grote positieve effecten.

Voor doorstroomlocaties zoals musea worden vanaf 25 september alle toegangsbeperkende maatregelen opgeheven. Dat wil zeggen: de anderhalve meter afstand is niet langer verplicht in het museum, ook niet bij eventuele evenementen. Voor musea geldt bovendien dat er geen coronatoegangsbewijzen worden gevraagd. Bezoekers kunnen met deze nieuwe versoepelingen weer op een pre-corona, onbeperkte wijze genieten van een museumbezoek, iets waar we als Museumvereniging voortdurend voor hebben gepleit. Het reserveren van tijdsloten was en het dragen van een mondkapje was eerder al niet meer verplicht.

Kortom veel versoepelingen om museumbezoek weer bijna volledig te normaliseren. Basisregels als handen wassen, in elleboog niezen/hoesten én goed ventileren blijven wél bestaan. Het thuiswerkdevies wordt: ‘werk thuis als het kan, werk op kantoor als het nodig is’, gelden. Voor bijvoorbeeld grote evenementen en horeca (in het museum) gelden specifieke regels die, zodra deze gepubliceerd zijn op rijksoverheid.nl, de komende week worden aangepast in het museumprotocol.

Onverminderde lobby voor noodsteun en herstelplan

Natuurlijk is het goed nieuws dat we de museumdeuren weer kunnen openen zonder beperkingen. Maar de (financiële) zorgen zijn daarmee niet verdwenen. Onze lobby voor overheidssteun vanaf Q4 gaat daarom onverminderd door. Eerder deze week werden de Museumcijfers 2020 gepubliceerd. De jaarlijkse branchecijfers lieten voorspelbaar negatieve cijfers zien. De Museumsector is hard getroffen door de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen. Bovendien wordt onze sector nog steeds bovengemiddeld getroffen, ook met deze vergaande versoepelingen. We pleiten daarom voor extra overheidssteun/herstelplan vanaf Q4. Om bijvoorbeeld achterblijvend (buitenlandse) toerisme te stimuleren en nieuwe investeringen in aantrekkelijk aanbod mogelijk te maken.