Toegankelijkheid: Congres in het Rijksmuseum

Nieuws | 16 sep. 2022

Het Rijksmuseum organiseert op 3 oktober een congres over Toegankelijkheid: Iedereen is welkom! Dat willen we heel graag waarmaken. Maar lukt dat wel? Hoe word je als organisatie toegankelijk voor mensen met een beperking? Waar moet je beginnen?

Boek je tickets via de website van het Rijksmuseum.

Tijdens dit congres met inspirerende sprekers neemt het Rijksmuseum je mee op de reis die zij vijf jaar geleden zijn gestart op weg naar een toegankelijk museum. Wat er goed ging en wat niet, wat ze hebben geleerd en wat ons nog te doen staat. Het is een dag waar het Rijksmuseum ervaringen deelt die hopelijk anderen kunnen inspireren om hiermee aan de slag te gaan, op de manier die bij jouw organisatie past.

Alle verschillende facetten van toegankelijkheid worden besproken, zoals fysieke, inhoudelijke en sociale toegankelijkheid, en representatie, maar ook fondsenwerving. En natuurlijk kun je programma’s van het Rijksmuseum volgen, zoals een rondleiding voor mensen met dementie, een rondleiding voor blinde en slechtziende mensen of ervaar het museum in een beperkingenpak. Minister Helder van het ministerie van VWS zal het eerste exemplaar in ontvangst nemen van de publicatie over toegankelijkheid in het museum: Rijksmuseum onbeperkt Toegankelijk. Alle deelnemers ontvangen dit boek.

Sprekers die dag zijn:
Vincent Bijlo, Rick Brink, Teun Toebes, Mari Sanders, Stefanie Metsemakers, Caro Verbeek, Martine Wattel, Iris van Heesch, Alicia Hoost, Hannes Wallrafen, Johan Huijkman, Taco Dibbits, Marte Sophie Meessen, Manon Moussa, Nikki Manuputty, Sander Daams, Erik Groot Kormelink, minister Helder en Cathelijne Denekamp.