Ruim 1,5 jaar later: wat heeft de aanmoedigingsprijs opgeleverd?

Nieuws | 18 jun 2019

De Kunsthal Rotterdam won met het educatieprojectplan Kijk ze Kijken de aanmoedigingsprijs van de Museumeducatie Prijs 2017. Ruim 1,5 jaar later spraken we met bedenker Johan Gielen. Wat heeft de winst opgeleverd?

Een miljoen

Als kind ging Johan Gielen, hoofd Educatie en Publiek in de Kunsthal, eigenlijk nooit naar een museum. Hij had dat graag anders gezien. Nu trekt Johan jaarlijks meer dan 50.000 kinderen naar de Kunsthal. Zijn doel? ‘Ik heb ooit als ambitie gesteld dat ik een miljoen kinderen in aanraking wil brengen met kunst en cultuur’, vertelt Johan. Een van de manieren waarop dat moet lukken, is met het educatieproject Kijk ze Kijken.

Over het project

Kijk ze Kijken koppelt leerlingen uit het speciaal onderwijs en ouderen in tweetallen aan elkaar. Twee groepen die doorgaans niet zo vaak in een museum komen. Een kunstwerk brengt het gesprek op gang. Om hierbij te helpen, geeft het museum kaartjes met voorbeelden van openingszinnen. Bij voorkeur door een compliment te geven, zoals ‘Hey, wat een leuk shirt heb je aan!’ Niets werkt beter dan een gesprek te beginnen met zo’n persoonlijk compliment.

Het idee achter Kijk ze Kijken

‘Kunst is pas relevant als je het je eigen maakt. Bij Kijk ze Kijken wordt een gesprek gebruikt om meer waarde te laten ontstaan’, legt Johan uit. Daarnaast liggen ook diepere thema’s ten grondslag van Kijk ze Kijken, zoals het tegengaan van eenzaamheid onder ouderen en het aanleren van sociale vaardigheden. ‘Bovendien vind ik het belangrijk dat je in een museum wordt gestimuleerd om hardop te praten. Dat het okay is om te zeggen “Jeetje wat een lelijk kunstwerk is dat!”’, lacht Johan.

Wat heeft de prijs opgeleverd?

Kunsthal Rotterdam, Stichting Laurens en Stichting Boor ontvingen gezamenlijk € 5.000 voor hun winnende projectplan. Binnen twee maanden na de winst voerden ze het project al uit. Johan: ‘We hebben bijvoorbeeld met geld mooie materialen kunnen laten drukken en scholen bussen kunnen aanbieden.’ Op dit moment is Johan bezig om het project uit te breiden met nieuwe doelgroepen, onder de naam Kunst Koppels. Via de app Klub koppelt hij 50-plussers en via Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan ook studenten. ‘Uiteindelijk is het de bedoeling dat het project 4 keer per jaar in de Kunsthal zal draaien.’

Jatten

‘Ik wil graag een oproep doen aan iedereen’, sluit Johan af. ‘Het project is namelijk heel makkelijk zelf te organiseren. Kom met je klas naar een museum. Maak koppels en ga in gesprek over een object.’ Hij doet daarom een oproep aan alle scholen en overige organisaties: ‘Iedereen mag mijn educatieproject Kijk ze Kijken jatten, graag zelfs!’

Museumeducatie Prijs 2019: meld je aan tot 1 juli!

Wil jij jouw educatieproject ook een boost geven met een mooi geldbedrag? Meld het dan tot 1 juli 2019 aan via www.museumeducatieprijs.nl. Wint jouw project dit jaar de hoofdprijs van € 45.000?