Persconferentie 12 november 2021

Nieuws | 13 nov. 2021

Gisteravond kondigde het demissionaire kabinet nieuwe maatregelen aan om de hoge besmettingscijfers van het coronavirus tegen te gaan. Een tegenvaller voor de hele samenleving, na de eerdere versoepelingen waar we allemaal zo aan toe waren. De aangekondigde ‘gedeeltelijke lockdown’ heeft vooralsnog geen nieuwe invloed op de openstelling van musea voor publiek. De eerder ingevoerde maatregel met het Coronatoegangsbewijs blijft van kracht.

Voor evenementen en andere activiteiten zoals de horeca in musea hebben de nieuwe maatregelen wél invloed. Voor evenementen binnen met een doorstroomkarakter – waar bezoekers zich verplaatsen door zalen – geldt geen maximum aantal personen en geen verplichte sluitingstijd. Wel moet de horeca van 20:00 tot 06:00 uur gesloten zijn. Voor evenementen binnen zonder doorstroomkarakter – zoals lezingen - geldt een placeringsplicht en een maximum van 1.250 personen. Daarnaast is het thuiswerkadvies weer aangescherpt naar 'werk thuis tenzij het echt niet anders kan'.

Musea zijn een veilige plek

Als Museumvereniging blijven we in Den Haag benadrukkendat musea (als doorstroomlocatie) in een eerder stadium hebben bewezen een veilige plek te zijn. Gelukkig is naar dat pleidooi, voor het openhouden van onze sector, vooralsnog geluisterd. Toch heeft deze gedeeltelijke lockdown ook invloed op musea; de verwachting is dat de bezoekcijfers als gevolg van de gedeeltelijke lockdown en gepaarde voorzichtigheid bij het publiek verder teruglopen. Met andere woorden: de museumdeuren zijn open voor een kleiner publiek, terwijl de kosten doorlopen. We pleiten daarom bij de minister voor extra noodsteun. En ook het zogenaamde herstelplan voor na de coronapandemie blijft hoog op de agenda.

Het is fijn dat musea iedereen kunnen blijven verwelkomen. Laten we met z'n allen ons best doen te helpen om de besmettingen omlaag te krijgen in het belang van alle collega's in andere sectoren en van ieders gezondheid. We hopen dat het publiek de musea ook de komende weken zal opzoeken. Musea doen er onverminderd alles aan om een bezoek veilig te laten verlopen.