Nationale Museumweek 2018: een nieuw publiek verrassen en verbinden

Nieuws | 08 feb 2018

Ontdek samen ons echte goud, dichterbij dan je denkt!

Van 9 t/m 15 april 2018 vindt de vierde Nationale Museumweek plaats met als thema: ‘Ontdek samen ons echte goud, dichterbij dan je denkt!’ Met dit jaar als doel: een nieuw publiek verbinden aan musea. Door specifieke activiteiten voor diverse doelgroepen te organiseren, laten ruim 400 musea zien dat hun uiteenlopende collecties voor élke Nederlander interessant en relevant kan zijn.

Hoe de Nationale Museumweek dit wil bereiken? Onder meer door een stevige landelijke reclamecampagne op tv, radio, in print, online en outdoor. En door samen te werken met regionale en plaatselijke media. Er zal een opvallende social media video verschijnen en de Nationale Museumweek probeert dagelijks trending topic te worden door intensief gebruik te maken van social media. Maar dat is nog niet alles.

Gouden Pronkstukken

De Gouden Pronkstukken zijn bedacht om mensen die zelden of nooit in musea komen toch te bereiken. Met schitterende gouden replica’s in de publieke ruimte probeert de Nationale Museumweek publiek en pers te confronteren en verrassen met museale collecties bij hen in de buurt. Vorig jaar was dit een groot succes.

Pop-up musea

Om museale voorwerpen echt naar nieuwe groepen te brengen is er vorig jaar een succesvolle pilot gedraaid met drie pop-up musea in scholen (VO en MBO). Dit jaar zal er vooral worden ingezet op samenwerkingsverbanden met het voortgezet onderwijs. Scholieren mogen hun eigen tentoonstelling samenstellen uit de collectie van een nabijgelegen museum en presenteren op hun school. De Nationale Museumweek hoopt in elke provincie minstens één pop-up museum te mogen openen.

Golden Hours

In Nederland lijkt iedereen ze wel te willen bereiken: de millennials. Het zijn er ruim 4 miljoen in Nederland, geboren tussen 1980 en 2000. Velen van hen bezoeken zelden of nooit een museum. Daarom organiseert de Nationale Museumweek dit jaar twee ‘Golden Hours’ op het einde van de middag: op zaterdag in een museum buiten de Randstad en op zondag in een museum in Amsterdam. Met speciale inhoudelijke programma’s in het museum en rond een optreden van een bekende rapper. Hopelijk zijn de millennials daar wel voor te porren. 

Het programma

Maandag 9 april: Onthulling gouden zandreplica Slot Loevestein
Dinsdag 10 april: Opening gouden pop-up museum in een VMBO (Leiden)
Woensdag 11 april: Onthulling gouden replica van de Ploeger (Helmond)
Donderdag 12 april: Opening gouden pop-up museum in een scholengemeenschap (Venlo)
Vrijdag 13 april: Onthulling gouden projectie van de Halve Maen (Harlingen)
Vrijdag 13 april: MuseumkaartMatch-Avond in diverse musea
Zaterdag 14 april: 'Golden Hour' voor millennials, ntb museum buiten de Randstad & speciale activiteiten in diverse musea
Zondag 15 april: 'Golden Hour' voor millennials, ntb museum in Amsterdam & speciale activiteiten in diverse musea

Collage Nationale Museumweek 2017

Hopelijk beleven dit jaar nog meer mensen een prachtige Nationale Museumweek! #OnsEchteGoud

www.nationalemuseumweek.nl

Deel dit nieuws