Nationale Museumweek

De Museumvereniging organiseert elk jaar, als onderdeel van haar collectieve promotie van musea, de Nationale Museumweek. Dit jaar vond de Nationale Museumweek, met het nieuwe thema 'open je wereld', van 4 t/m 10 april 2022 plaats.

Het tastbare museumbezoek is extra in de spotlights gezet tijdens de Museumweek die als thema had 'open je wereld'; door in te gaan op de échte ervaring in een museum en wat dat met je doet in deze overweldigende tijden. Musea zijn onze plekken van inspiratie en verwondering. Van bezinning en herkenning. Een ontmoetingsplaats die het gesprek activeert tussen mensen met verschillende achtergronden en wereldbeelden: in musea wordt je wereld geopend!

Museumweek 2022

De achtste Nationale Museumweek met als thema ‘open je wereld’ is zondag 10 april afgesloten. Bezoekers namen deel aan honderden activiteiten in de musea, duizenden kinderen speelden de Museumkids Escape Game en er waren honderdduizenden weergaven voor de online video’s, zoals Museumweek met Quinty Misiedjan en Splinter Chabot. Bijna 20.000 mensen vroegen #MuseumVrij: een ludieke actie waarbij werkgevers werden opgeroepen om werknemers tijdens de Museumweek een paar uur MuseumVrij te geven. De berichtgeving omtrent de Museumweek leidde bovendien tot Kamervragen gesteld door Lucille Werner (CDA). In deze Kamervragen roept Werner staatssecretaris Uslu op om in gesprek te gaan met de Museumvereniging en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten om oplossingen te zoeken voor de financiële en personele problemen van de Museumsector. Aan de start van de Museumweek vroeg de Museumvereniging aandacht voor een kwart van de Nederlandse musea, die dit jaar in de financiële problemen dreigt te komen.

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement van 450 musea in het hele land die samen zoveel mogelijk mensen ontvangen. Om het publiek inspiratie te bieden, ruimte om te verwonderen: een wereld te openen! Het thema van de achtste Nationale Museumweek is daarom #OpenJeWereld.