Nationale Museumweek

De Museumvereniging organiseert elk jaar, als onderdeel van haar collectieve promotie van musea, een Nationale Museumweek. Dit jaar vond de Nationale Museumweek van 19 t/m 25 april 2021 online plaats. In 2022 zal de Nationale Museumweek van 4 t/m 10 april gehouden worden.

Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) opende in het Groninger Museum de zevende Nationale Museumweek, die net als in 2020 digitaal plaatsvond en als thema 'vrijheid' had. Zij plaatste als eerste een pronkstuk in het digitale Gouden Pronkstuk op het Museumplein op museum.nl. Minister van Engelshoven: "We kunnen allemaal niet wachten om weer in vrijheid musea te bezoeken.” De Museumweek startte dit jaar in het Groninger Museum, een van de zeventien deelnemende musea  aan de pilot ‘Toegang voor testen’.

Honderdduizenden deelnemers hebben tijdens de Nationale Museumweek 2021 digitaal museale collecties en activiteiten beleefd via museum.nl. Daarnaast wist Museumweek met Splinter, een videoreeks waarin Splinter Chabot een tour maakt langs musea, honderdduizenden geïnteresseerden te betrekken bij de Museumweek. En zorgde het Gouden Pronkstuk op het digitale Museumplein voor een nieuwe, tijdelijke Museumweek-collectie, geheel samengesteld door het publiek. Juist in deze moeilijke tijd bieden museale collecties troost en zijn musea misschien wel belangrijker dan ooit. Het zijn onze plekken van bezinning en herkenning. Van verwondering, verbazing en ontroering. Ze verbinden ons met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn.

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de museale collecties van Nederland.  De Nationale Museumweek werd in 2021 voor de zevende keer georganiseerd en was vanwege de coronacrisis volledig digitaal. Het thema was Ontdek samen ons échte goud – in musea