Nationale Museumweek

De digitale museumweek 2020 heeft een record aantal bezoekers gehaald: meer dan 120.000 bezoeken in de online musea, meer dan 10.000 wandelingen langs het online Gouden Pronkstuk op de Dam en ruim 600 persoonlijke odes aan de culturele vrijheid.

De Museumvereniging organiseert elk jaar, als onderdeel van haar collectieve promotie van musea, een Nationale Museumweek. Dit jaar vond de zesde editie, vanwege de maatregelen die getroffen zijn rond corona, voor het eerst virtueel plaats. Juist in deze moeilijke tijd bieden museale collecties troost en zijn musea misschien wel belangrijker dan ooit. Het zijn onze plekken van bezinning en herkenning. Van verwondering, verbazing en ontroering. Ze verbinden ons met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn.

Nationale Museumweek 2020

Tijdens de zesde editie van de Nationale Museumweek was het plan om 75 jaar culturele vrijheid te vieren. Deze bijzondere week zouden we samen met het Nationaal Comité 4 en 5 mei organiseren. Doordat dit door de genomen maatregelen niet mogelijk was, hebben we een digitale Nationale Museumweek georganiseerd met als thema 'Ontdek – juist nu – ons  échte goud. In vrijheid.' Online hebben we van 20 tot en met 26 april een ode aan 75 jaar culturele vrijheid gebracht. Zo was er een digitaal Gouden Pronkstuk, waren er virtuele museumtours en werden er verhalen gedeeld over kunst en erfgoed. Ook waren er tijdens de digitale Nationale Museumweek elke dag #OnsEchteGoud-uitzendingen.

Meer dan 300 online extra’s gerealiseerd

Directeur Museumvereniging Mirjam Moll: "Wij zijn heel gelukkig met het grote aantal bezoekers aan deze digitale Nationale Museumweek. In een gigavaart zijn er door de musea meer dan 300 online extra’s gerealiseerd. Van workshops, online tours tot 3D-belevingen. De creatieve sector heeft laten zien waar ze goed in is: op een moment dat door alle verschrikkelijke zaken veel tot stilstand komt, bewijzen musea hun kracht door direct met een creatieve oplossing te komen. Daardoor hebben we in deze week niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk kleur in het leven van mensen kunnen brengen."