Museumkids

Als Museumverenging beginnen we steeds weer bij de jongste jeugd. Zo kunnen kinderen op het online platform museumkids.nl van de vereniging op speelse wijze in aanraking komen met de verschillende musea in Nederland. Met als doel: kinderen interesseren voor musea en bezoek te stimuleren.

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jongere generaties: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Daarom is er het online platform van de Museumvereniging speciaal voor kinderen museumkids.nl

Of een museum Kidsproof is bepalen de museuminspecteurs: kinderen tot en met 12 jaar. Na een museumbezoek vullen deze kinderen een aantal open en gesloten vragen over het museum in. Alle inspecties bij elkaar geven inzicht in wat kinderen van het museum vinden en wat ze graag beter zouden zien. Ook geven de kinderen een cijfer aan het museum. Daarnaast kunnen zij op de website ideeën opdoen voor een museumbezoek met school of familie.

Kidsproof musea

Alle bij de Museumvereniging aangesloten musea die in de inspectieperiode 60 of meer inspecties hebben gehad mogen zich Kidsproof noemen. In 2022 mogen maar liefst 64 musea zich 'Kidsproof' noemen. Het museum met dehoogste gemiddelde score in het inspectiejaar 2021 was Discovery Museum in Kerkrade. Dit museum mag zich een jaar lang het kindvriendelijkste museum van Nederland noemen! Daarnaast heeft iedere provincie dit jaar een provinciewinnaar.

Inspectiejaar 2022

Het inspectiejaar 2022 is op 29 november 2021 van start gegaan en loopt tot 30 oktober 2022. Aan het einde van dit wedstrijdjaar vindt medio november de Museumkids Awards plaats. Met zowel de bekendmaking van de Kidsproof musea 2023 als de Museuminspecteurs van het jaar.

Museumkidsweek

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jongste generaties. Met de jaarlijkse Museumkidsweek proberen we kinderen te raken, te verrassen en te inspireren met speciale activiteiten door het hele land. De Museumkidsweek valt samen met de herstvakantie voor het primair onderwijs in Nederland.

10e Museumkidsjaar