Museumkids

Als Museumverenging beginnen we steeds weer bij de jongste jeugd. Zo kunnen kinderen op het online platform museumkids.nl van de vereniging op speelse wijze in aanraking komen met de verschillende musea in Nederland. Met als doel: kinderen interesseren voor musea en bezoek te stimuleren.

Dit jaar is alweer het 10e Museumkidsjaar. Heel 2021 staat in het teken van het thema 'Worden wat je wil, begint in het museum'. Ook dit jaar sluit het thema weer aan op het thema van de Kinderboekenweek in oktober. Kinderen zijn de museumbezoekers van de toekomst. In musea kunnen kinderen ontdekken waar we vandaan komen en kunnen ze leren wie we werkelijk zijn. Nu nog even online en hopelijk snel weer fysiek in de ruim 400 musea die ons land rijk is zelf. Met of zonder Musemkidskaart! Bekijk de animatie die we hiervoor maakten hierof onderaan deze pagina.

Museumkids

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jongere generaties: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Daarom is er het online platform van de Museumvereniging speciaal voor kinderen Museumkids.nl

Of een museum kidsproof is bepalen de museuminspecteurs: kinderen tot en met 12 jaar. Na een museumbezoek vullen deze kinderen een aantal open en gesloten vragen over het museum in. Alle inspecties bij elkaar geven inzicht in wat kinderen van het museum vinden en wat ze graag beter zouden zien. Ook geven de kinderen een cijfer aan het museum. Daarnaast kunnen zij op de website ideeën opdoen voor een museumbezoek met school of familie.

Kidsproof musea

Alle bij de Museumvereniging aangesloten musea die in de afgelopen inspectieperiode 60 of meer inspecties mogen zich kidsproof noemen. Voor 2021 hebben 52 musea dit predicaat. Het museum met dehoogste gemiddelde score in het inspectiejaar 2020 was Museum Helmond. Dit museum mag zich een jaar lang het kindvriendelijkste museum van Nederland noemen! Daarnaast heeft iedere provincie een provinciewinnaar. Indien een provincie geen museum heeft met meer dan 60 inspecties dan krijgt het hoogst scorende museum een eervolle vermelding.

Inspectiejaar 2021

Het inspectiejaar 2021 is op 16 november 2020 van start gegaan en loopt tot oktober 2021. Aan het einde vandit wedstrijdjaar vindt medio november de Museumkids Awards plaats. Met zowel de bekendmaking van de Kidsproof musea 2022 als de Museuminspecteur van het jaar.

Museumkidsweek

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jongste generaties. Met de jaarlijkse Museumkidsweek proberen we kinderen te raken, te verrassen en te inspireren met speciale activiteiten door het hele land. Met ons aller museumschatten, met ons cultureel erfgoed; kortom met ons échte goud! De Museumkidsweek valt samen met de herstvakantie voor het primair onderwijs in Nederland.

10e Museumkidsjaar