Museumkennisdag: hoe verbind je mensen en musea?

Nieuws | 04 okt 2019

Tijdens de Museumkennisdag krijgen de deelnemers vandaag concrete handvatten om een blijvende binding van álle inwoners van ons land met museale collecties te realiseren.

De dag begint met een keynote van Joris Luyendijk. Hij vertelt dat het moeilijk is om diversiteit en inclusie in te bouwen, omdat er normen zijn waar we ons niet bewust van zijn. Zonder bewustzijn is het immers lastig om die normen ter discussie te stellen. Zijn advies voor musea: onderwijs is het belangrijkst en daarnaast een divers en inclusief personeelsbestand; hoe meer dat een afspiegeling is van de samenleving, hoe meer mensen zich thuis en welkom voelen in een museum zullen.

Expertmeetings
Na de openingskeynote zijn alle deelnemers uiteen gegaan in drie inspirerende rondes met expertmeetings uit de praktijk, zoals een meeting over Verbinden via Podcasts, Vrijwilligers versus erfgoedprofessionals en Speeddaten met een nooit-bezoeker. Samen vertellen deze sessies het verhaal vanuit de 4 P’s: Programma, Publiek, Partnerships en Personeel. De dag eindigt weer plenair met een spetterende dagafsluiting.

Pecha's kucha's
Naast het Museumtalent van het jaar Baukje Schaap werd het publiek getrakteerd op nog drie pecha kucha's met een blik op de toekomst van Steven ten Thije, Hilde van der Heijden en San Sigithan.

Dagafsluiting
Aan het eind van de dag was het podium voor dagvoorzitter Aldith Hunkar en Mounir Samuel. Samenvattend: de uitdaging zit hem erin hoe je als museum nieuw personeel en publiek aantrekt. Wat is hun levensbeschouwing en levensvisie? De kunst is om niet naar de buitenkant te kijken, maar van wat ervan binnen naar buiten komt. Inclusie is geen thema, maar een intrinsiek onderdeel van het museum. Tot slot sloot Mirjam Moll van de Museumvereniging de Museumkennisdag af: "De P's blijven anker vormen in het beleid van de Museumvereniging."

Aftermovie Museumkennisdag 2019