Verlenging lockdown: musea blijven tot en met 2 maart dicht

Nieuws | 02 feb. 2021

Zojuist vond weer een persconferentie van het kabinet plaats. De lockdown wordt met ten minste drie weken verlengd vanwege de opmars van de Britse variant van het coronavirus. Dat betekent dat horeca, musea, dierentuinen en pretparken sowieso tot en met 2 maart dicht blijven. Op 23 februari volgt een nieuwe persconferentie om te kijken hoe de situatie dan is.

De regionale aanpak van het coronavirus keert met de nieuwe routekaart weer terug. De nieuwe routekaart kent vier niveaus, van laag naar hoog: waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Musea hebben in de routekaart een plek als doorstroomlocatie gekregen (dus niet als culturele instelling). In principe mogen doorstroomlocaties heropenen op het niveau ernstig. Dat wil zeggen bij minder dan 20 IC opnames landelijk per dag gedurende twee weken én minder dan 80 ziekenhuisopnames inclusief IC landelijk per dag gedurende twee weken.

Oproep: alleen openen voor schoolklassen

Tijdens de online Nieuwjaarsbijeenkomst vorige week deed directeur Museumvereniging Mirjam Moll in aanwezigheid van demissionair minister Van Engelshoven een oproep om musea, die dat kunnen en willen, op het moment dat de scholen weer opengaan op afspraak open te stellen voor basisschoolklassen. Deze oproep staat nog steeds. Musea blijven een blijvende binding van álle inwoners van Nederland met museale collecties stimuleren. Niemand uitgezonderd. Hoe mooi zou het zijn als, nu de basisscholen weer opengaan, musea hun rol in de samenleving - voor het publiek van de toekomst - ten volle kunnen oppakken?! Juist nu verdient elk kind het om alvast met school naar een museum te gaan. Het is er veilig, leerzaam en inspirerend. Laat musea helpen bij het doorbreken van de door de coronacrisis groeiende ongelijkheid. Breng leerlingen van de basisscholen naar een museum in de buurt. Musea die samen het hele, actuele verhaal van onze steeds veranderende samenleving vertellen. Opdat we vandaag de dag, vanuit een gedeeld verleden met z’n allen kunnen bouwen aan een gezonde toekomst!