Marketeer

Vacature | 07 okt. 2021

Organisatie: Het Amsterdam Museum
Locatie: Amsterdam
Omvang: 36 uur per week
Sluitingsdatum: 22 oktober 2021

Ons museum Het Amsterdam Museum is hét stadsmuseum van Amsterdam en vertelt het verhaal van de stad: over toen, nu en straks. We brengen inzicht, verwondering en verbinding tot stand bij bezoekers en bewoners. Dat doen we met tentoonstellingen, publieksprogramma’s, publicaties en andere projecten, zowel in onze musea als online. Innovatie, gastvrijheid, diversiteit, participatie, samenwerking en kennisdeling staan bij ons hoog in het vaandel.

In de aanloop naar het 750-jarig bestaan van de stad in 2025 heeft het Amsterdam Museum voor de komende jaren een ambitieuze agenda met grote en innovatieve projecten. Zo werken we aan de voorbereiding van een renovatie van onze huidige hoofdlocatie aan de Kalverstraat, spraakmakende tentoonstellingen als De Gouden Koets, Vrijdenkers: Van Spinoza tot nu en het innovatieve digitale project Corona in de Stad.

Jouw rol in ons team

Het team Communicatie & Marketing is verantwoordelijk voor alle communicatie & marketing van het Amsterdam Museum, museum Willet-Holthuysen en de Amsterdam Museum-vleugel in de Hermitage. Naast de campagnes voor tentoonstellingen, publieksprogramma’s en andere museale projecten, werkt het team momenteel aan de doorontwikkeling van de museale communicatiemiddelen en de rebranding van het museale merk. Strategische en creatieve marketing is voor het museum van groot belang en jij bent als marketeer één van de drijvende krachten achter onze campagnes en de conversie naar museumbezoek.

Wat ga je doen

  • Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van museale marketing- en salescampagnes. Je werkt hierbij nauw samen met onze andere marketeers, de rest van ons team, andere museale afdelingen, partners en externe partijen;
  • Je draagt zorg voor de aansluiting van tentoonstellingen, publieksprogramma’s, publicaties en andere museale projecten bij de behoeften van onze bestaande en beoogde doelgroepen;
  • Je bent medeverantwoordelijk voor de marketing van ons museum in het algemeen en de doorvertaling daarvan in branding.
  • Je schrijft actiegerichte marketingplannen waarmee onze museumprojecten effectief gecommuniceerd worden en hun kwantitatieve doelstellingen worden bereikt;
  • Je doet aanbevelingen voor het marketing- en salesbeleid op basis van inzichten verkregen uit ticket-sales systemen en andere conversietools. • Je bent medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van middelen (waaronder affiches, flyers, advertenties, online bannering, adWords, video’s en radiospotjes) als onderdeel van crossmediale campagnes;
  • Je brieft bureaus en creatieven en stuurt hen procesmatig aan, waarbij je de kwaliteit van een project bewaakt in lijn met de planning en het budget;
  • Je levert content aan ten behoeve van websites, nieuwsbrieven en social media, en monitort feedback en reviews op resellerwebsites;
  • Je plant campagnes en koopt media-ruimte in bij externe aanbieders en distributeurs. • Je meet en evalueert de inzet van alle activiteiten;
  • Je bent verantwoordelijk voor het gedegen financieel beheer van marketingbudgetten, stelt begrotingen op en verzorgt rapportages als verantwoording van bestedingen.

Wie zoeken wij

  • Je hebt een passie voor campagnes en merken;
  • Je bent digital native & data driven. • Je hebt minimaal HBO werk- en denkniveau met minimaal 3 jaar marketing-ervaring;
  • Je hebt aantoonbare succesvolle ervaring in de vertaling van marketingplannen naar de praktijk;
  • Je beschikt over ruime en aantoonbare ervaring met online marketing (e-commerce, social media, e-mail marketing, SEO, SEA, Analytics, Adwords);
  • Je beschikt over kennis en ervaring met MailChimp, CampaignMonitor of andere tools voor e-mailmarketing;
  • Je hebt ervaring met CRM;
  • Je bent creatief en kan ook out-of-the box denken;
  • Je hebt een commerciële en ondernemende instelling;
  • Je bent een oplossings- en resultaatgerichte teamspeler;
  • Je bent iemand die flexibel is en die kan werken onder hoge druk;
  • Je hebt affiniteit met kunst, cultuur en maatschappij en een hart voor de geschiedenis en hedendaagse ontwikkeling van Amsterdam;
  • Gezien de aard van de functie ben je bij voorkeur woonachtig in (de omgeving van) Amsterdam.

Jouw persoonlijkheid

  • Enthousiast;
  • Initiatiefrijk;
  • Sociaal;
  • Communicatief;
  • Energiek

Wat bieden wij jou

  • Wij bieden een dynamische, inspirerende werkomgeving met gedreven collega’s;
  • Je komt te werken in een multidisciplinair team met daarin specialisten op het gebied van communicatie, marketing, PR, sales en social media. Als specialist op het gebied van marketing heb je veel ruimte voor de inbreng van eigen ideeën;
  • Wij bieden een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (één jaar), eventuele verlenging behoort tot de mogelijkheden;
  • Wij bieden een marktconform salaris afhankelijk van kennis en ervaring, exclusief 17,05 % Individueel Keuzebudget, overeenkomstig de arbeidsvoorwaardenregeling van het Amsterdam Museum;
  • Wij bieden onbeperkte vrije toegang tot onze museale locaties: het Amsterdam Museum, museum WilletHolthuysen en de Amsterdam Museum-vleugel in de Hermitage.

Hoe kun je reageren?

Heb je belangstelling voor deze functie, dan kun je reageren door onderstaande vragen in maximaal 300 woorden per vraag te beantwoorden. Het is niet nodig om een motivatiebrief en CV mee te sturen. Zodoende beoordelen wij alle sollicitanten op dezelfde manier en zo objectief mogelijk. Graag ontvangen we naast je antwoorden je naam, telefoonnummer en e-mailadres.

  1. Waarom solliciteer je voor deze functie? En waarom specifiek bij het Amsterdam Museum?
  2. Beschrijf het meest uitdagende project waaraan je hebt meegewerkt? Wat was jouw rol en hoe heb je dit aangepakt?
  3. Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen het vakgebied? Welke trends op het gebied van (online) marketing of sales zijn volgens jou van belang voor het Amsterdam Museum?
  4. Geef een voorbeeld van een situatie waarin je prioriteiten moest stellen omdat de werkdruk te hoog was. Hoe deed je dat?
  5. Welke rol in een team past jou het best? Geef een voorbeeld van een situatie waarin je die rol vervulde. Wat was het resultaat van jouw inspanningen?

We vragen je je reactie uiterlijk vóór vrijdag 22 oktober te mailen naar po@amsterdammuseum.nl o.v.v. Sollicitatie marketeer. Mocht je inhoudelijke vragen hebben, neem dan contact op met Maurice Seleky, hoofd Communicatie & Marketing via m.seleky@amsterdammuseum.nl. De eerste gesprekken zijn (o.v.) gepland voor de eerste week van november. Het maken van een case kan onderdeel zijn van de sollicitatieprocedure.

Het Amsterdam Museum onderschrijft de Code Culturele Diversiteit en wil nadrukkelijk een diverse en inclusieve organisatie zijn. Een organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers gebruikt om betere resultaten te halen voor de stad. Talent als basis, diversiteit als kracht. We streven ernaar dat het personeelsbestand een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam met al haar aanwezige verschillen. Vacatures staan open voor iedereen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.