Marise Voskens nieuwe voorzitter Museumvereniging en Stichting Museumkaart

Nieuws | 15 sep. 2022

Marise Voskens (1955) is per 15 september 2022 de nieuwe voorzitter van de Museumvereniging, de branchevereniging van de museale sector. Met deze benoeming wordt zij tevens voorzitter van Stichting Museumkaart, die met ruim 1,3 miljoen kaarthouders een belangrijke bijdrage levert aan de toegankelijkheid en de financiële basis van de sector. Met Voskens krijgt de sector een bestuurder met een zeer brede ervaring, zowel in het zakelijke als in het publieke domein.

Voskens: “Musea zijn plekken van inspiratie en verwondering. Ze spelen een belangrijke rol in de samenleving, faciliteren de dialoog, en tegelijkertijd staan ze voor grote uitdagingen. Het is een voorrecht om samen met de andere bestuursleden en het team van de Museumvereniging een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van deze prachtige sectoren aan een verdere versterking van een sterke vereniging van zoveel verschillende musea.”

Voskens werkte in commerciële en managementfuncties in de internationale financiële wereld. In 2003 koos zij voor een functie als rechter, eerst in Haarlem en vanaf 2007 in Amsterdam. Ze is al sinds jaar en dag actief bij een groot aantal culturele en sociaal-maatschappelijke organisaties. Op dit moment is zij onder meer voorzitter van de Raad van Toezicht van de Universiteit van Amsterdam en van de VPRO.