Leerlingen Praktijkonderwijs Zutphen openen eigen pop-up museum!

Nieuws | 09 apr 2019

"Cool om zelf voorwerpen uit Stedelijk Museum Zutphen te mogen kiezen!"

Zutphen, 9 april 2019 – Scholieren uit het voortgezet onderwijs die hun eigen museum mogen samenstellen? Tijdens de Nationale Museumweek (8 t/m 14 april) kan dat! Leerlingen van het Praktijkonderwijs Zutphen openden vandaag een eigen pop-up museum met voorwerpen uit het Stedelijk Museum Zutphen (Musea Zutphen): “Het is cool om zelf te bedenken welke voorwerpen je wilt laten zien! En dan samen te bedenken welke pronkstukken het beste in de tentoonstelling passen.”

Voor het Stedelijk Museum Zutphen is het pop-up museum een bijzondere ervaring: “Onze collectie en het museum is van iedereen in Zutphen: het geheugen van onze stad. Heel speciaal om die museumschatten dichtbij te laten komen, zoals in dit pop-up museum: dat moet je ervaren!” aldus museumdirecteur Tiana Wilhelm. Ook Annelies de Jonge, Wethouder Onderwijs Zutphen, ziet de kracht van de tijdelijke tentoonstelling: “De Musea Zutphen leren ons om naar de stad te kijken. Deze leerlingen hebben daar een nieuw perspectief aan toegevoegd. Zo draagt het pop-up museum niet alleen bij aan de ontwikkeling van de leerlingen maar leren we er allemaal iets van!”

Voor schooldirecteur Anne-Marie Molleman is het pop-up museum geslaagd: “De leerlingen hebben eigenlijk alles zelf gedaan. Vanuit verschillende praktijkvakken is dit prachtige pop-up museum ontstaan. Voor ons allemaal een onvergetelijke ervaring.” Het pop-up museum is voor iedereen geopend op woensdag 10 april en vrijdag 12 april van 09.00-15.00 uur. Tijdens de Nationale Museumweek worden 8 pop-up musea door het hele land geopend.

Foto: Jorrit Lousberg

Over pop-up musea

Scholieren die als curator zelf een tentoonstelling samenstellen en inrichten uit het depot van een museum in de buurt. Het pop-up museum biedt daardoor allerlei aanknopingspunten met lesprogramma's in het kader van burgerschap, CKV en andere vakken in vmbo, havo of vwo. Dit is een ervaring die niet alleen de leerlingen die actief bezig zijn met de pop-up musea verrijken maar ook de andere scholieren, hun ouders en de stad(swijk). Aan de andere kant ervaart een museum hoe het is om door de ogen van jongeren naar de eigen collectie te kijken. Vroege binding met museale collecties is cruciaal voor blijvende waardering in het latere leven.

Dit jaar zijn drie “gouden pop-up musea” uit de collecties van Stedelijk Museum Zutphen, PIT Veiligheidsmuseum en Watersnoodmuseum onderdeel van de hoofd-programmering van de Nationale Museumweek. In nog eens vijf andere plaatsen zijn pop-up musea te vinden. Zo brengen we #OnsEchteGoud ook voor de jonge doelgroep “dichterbij dan je denkt”:

Vrijdag 5 april 15.30 uur: Opening pop-up museum in Berger Scholengemeenschap i.s.m. Museum Kranenburgh - Bergen
Maandag 8 april 17.00 uur: Opening pop-up museum Values College i.s.m. Museum van Bommel van Dam - Venlo
Maandag 8 april 16.00 uur: Opening pop-up museum Montessori Lyceum Groningen i.s.m. Noordelijk Scheepvaartmuseum - Groningen
Maandag 8 april 17.00 uur: Opening pop-up museum Theater HAVO i.s.m. Museum Boijmans van Beuningen - Rotterdam
Dinsdag 9 april 09.00 uur: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen - Zutphen
Woensdag 10 april 10.00 uur: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum - Lelystad
Woensdag 10 april 10.00 uur: Opening pop-up museum in Stedelijk Lyceum Innova i.s.m. De Museumfabriek - Enschede
Donderdag 11 april 09.30 uur: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum - Zierikzee

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen allemaal op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijvoorbeeld bijzondere programmering rond een pronkstuk. Er gebeurt tijdens Nationale Museumweek nog veel meer, een overzicht:

• Dinsdag 9 april: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen (Zutphen)
  • Dinsdag 9 april: Tikkit Talks vanaf 15.30 uur – Natuurmuseum Fryslân (Leeuwarden)
  • Woensdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum (Lelystad)
  • Donderdag 11 april: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum (Zierikzee)
  • Vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 20 musea met een Gouden tintje in Van Abbemuseum (Eindhoven)
  • Zaterdag 13 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zaterdag 13 april: Tikkit Talks vanaf 14.30 uur – Continium Discovery Center (Kerkrade)
  • Zaterdag 13 april: “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum het Valkhof (Nijmegen)
  • Zondag 14 april: Tikkit Talks vanaf 12.00 uur - Universiteitsmuseum Utrecht (Utrecht)
  • Zondag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zondag 14 april: Afsluiting Nationale Museumweek 2019: “Golden Hour” speciaal voor millennials in Amsterdam Museum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, overige programmering en nieuws: www.nationalemuseumweek.nl

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte
goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

Voor persvragen en interviewverzoeken/bezoeken met/aan events/musea:
Chris Janssen 061202 7768

Voor alle video’s van de Nationale Museumweek: https://www.nationalemuseumweek.nl/videos/

Foto: Jorrit Lousberg