Kickstart Cultuurfonds doneert 2,7 miljoen euro aan 88 musea

Nieuws | 15 jun. 2021

Goed nieuws voor 88 musea: zij ontvangen 2,7 miljoen euro van Kickstart Cultuurfonds om hun gebouw of tentoonstelling coronaproof te maken en publiek weer op een veilige manier te kunnen ontvangen. De musea zijn verspreid over heel Nederland: van het Grafisch Museum in Groningen (16.301 euro) en Fotomuseum aan het Vrijthof in Maastricht (20.045 euro) tot het Drents Museum in Assen (100.000 euro) en De Nieuwe Kerk in Amsterdam voor de World Press Photo 2021 (100.000 euro).

Dat de nood in de culturele sector onverminderd hoog is, blijkt uit de 1.092 aanvragen die werden ingediend voor de 20 miljoen euro die dit jaar beschikbaar is. Een bijna-verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, toen het noodfonds al 16 miljoen euro doneerde aan producenten van professionele podiumkunsten, muziekpodia, musea en theaters voor ondersteuning van corona-gerelateerde kosten.

2,7 miljoen euro voor 88 musea verspreid over het hele land

De musea krijgen donaties voor hele uiteenlopende kosten. Zo ontvangt het Amsterdam Museum 97.014 euro voor een coronaproof publieksontvangst bij de Gouden Koets en krijgt het Museum van de Geest, het voormalige Dolhuys in Haarlem, 46.530 euro voor het online educatieprogramma Zorgen voor de geest, voor pubers in de klas. Het Anne Frank Huis ontvangt 35.767 euro voor de ontwikkeling van virtuele programma’s, het HEM in Zaandam 31.499 euro om met Chapter 4OUR bezoekers een veilige kunstbeleving te bieden en Museumstad Elburg krijgt 17.082 euro voor een gezamenlijke PR-campagne van de tien musea in Elburg.

De 88 gehonoreerden zijn niet alleen musea, maar ook publiekstoegankelijke erfgoedlocaties en presentatie-instellingen voor beeldende kunst, zoals AVL Mundo. Deze Rotterdamse publiekslocatie van kunstenaar Joep van Lieshout ontvangt 51.200 euro voor het coronaproof toegankelijk maken van de tentoonstellingsruimtes (extra hosts, hygiënemaatregelen en digitaal beschikbaar maken van het aanbod) tijdens de tentoonstellingen FAKE ME HARD en de BRUTUS Award. Gehonoreerde erfgoedlocaties zijn onder meer het Kasteel van Valkenburg (24.412 euro), de Historische Tuin Aalsmeer (3.922 euro) en Bunkerbehoud Terschelling (3.268 euro).

Meer over het Kickstart Cultuurfonds

Kickstart Cultuurfonds is een initiatief van de BankGiro Loterij, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en de VandenEnde Foundation en werkt samen met ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en private cultuurfondsen Stichting Droom en Daad, Fonds 21, Ammodo, Zadelhoff Fonds/Zadelhoff Cultuur Fonds/Fonds Neven en Nichten van Zadelhoff, Stichting Elise Mathilde Fonds, Elisabeth Strouven Fonds, Stichting Zabawas en Gravin van Bylandt Stichting.