Kasteel Hoensbroek wint Museumprijs met het digitaal wakker kussen van 800 jaar geschiedenis

Nieuws | 03 dec. 2021

Kasteel Hoensbroek is de winnaar van de The VriendenLoterij (Friends Lottery) Museumprijs 2021, binnen het thema 'digitaal verhaal'. Met een overtuigende 41 procent van de publieksstemmen toonde Kasteel Hoensbroek zich de publieksfavoriet. Dankzij het winnen van de prijs verzekert het museum zich van een bijdrage van 100.000 euro om zijn museumdroom te realiseren. De andere twee genomineerden, Museum Volkenkunde Leiden en het Amsterdam Museum, eindigden met respectievelijk 37 procent en 22 procent van de stemmen op de tweede en derde plaats. Cathelijne Broers, directeur van Prins Bernhard Cultuurfonds: "“De manier waarop Kasteel Hoensbroek digitale middelen inzet is, zeker gelet op het formaat van het museum, heel indrukwekkend. Kasteel Hoensbroek weet bezoekers online terug te brengen naar Middeleeuwse sferen en zo te verleiden tot een bezoek aan het fysieke kasteel. Het laat daarbij zien dat je met enthousiasme, bevlogenheid en een topteam aan medewerkers en vrijwilligers veel van de grond kunt krijgen. Een waar voorbeeld voor vele andere musea en kastelen!”