Hoe musea nu ze gesloten zijn toch in contact blijven met hun publiek

Nieuws | 20 mrt 2020

Dat musea creatief en ondernemend zijn, wisten we al. Ook in deze zeer uitzonderlijke tijd ontstaan mooie initiatieven, die ervoor zorgen dat musea - ondanks de tijdelijke sluiting – hun collecties kunnen blijven delen met het publiek.

Een van de kerntaken van musea is het presenteren van de collectie. Nu dat voorlopig niet mogelijk is in het museum, ontstaan er allerlei online initiatieven. Zo delen veel musea dagelijks een object uit hun collectie via social media, worden er virtuele rondleidingen gegeven en worden bezoekers uitgedaagd om bijvoorbeeld een kunstwerk af te beelden of een opdracht uit te voeren. 

Verhalen delen

Een aantal musea deelt dagelijks online – veelal via Facebook – een verhaal over een object uit de collectie, zoals Museum Jan Cunen, dat met Lunchkunst elke middag een kunstwerk in het zonnetje zet. In het Stuk van de Week vertelt het Noordelijk Scheepvaartmuseum wekelijks iets over een collectiestuk. En Singer Laren is gestart met het plaatsen van filmpjes, waarin steeds een bijzonder werk uit de tentoonstelling 'Spiegel van de ziel. Toorop tot Mondriaan' wordt uitgelicht.

Virtuele rondleiding

Op de websites van onder meer Rijksmuseum van Oudheden, Dordrechts Museum en Museum de Lakenhal kunnen bezoekers een virtuele rondleiding door het museum krijgen. Het Zaans Museum opent zelfs een online Thuismuseum. In deze ‘nieuwe dependance’ worden inspirerende vlogs over objecten gedeeld en vind je thuisworkshops.

Voor de jongste jeugd

Ook kinderen kunnen online een Kidsproof museum bezoeken. Zo delen NEMO en het Spoorwegmuseum proefjes voor thuis en op de website van het Van Gogh Museum kunnen kinderen kleurplaten downloaden, schoollessen volgen of een podcast luisteren. Museum het Mauritshuis heeft voor de jongte jeugd een quiz over de 17e eeuw en gamen kunnen kinderen bij Geofort.

Bellen met het museum

Museum Catharijneconvent laat bezoekers door middel van een filmpje en telefonisch een voorproefje nemen van de nieuwe tentoonstelling ‘Allemaal wonderen’.

Interactief

Misschien wel het meest opvallende en zeer succesvolle initiatief is het Instagram-account Tussen kunst en quarantaine (#tussenkunstenquarantaine). Mensen worden uitgedaagd om met slechts drie voorwerpen uit hun huis een kunstwerk na te maken. De twee foto’s worden naast elkaar geplaatst om de gelijkenissen te tonen. Verschillende musea haken in op deze publieksactie, waaronder het Rijksmuseum en Museum Arnhem. 

 

 

Deel dit nieuws