Facilitair manager

Locatie: Utrecht
Omvang: 36 of 32 uur per week
Sluitingsdatum: 3 oktober 2022

Het Centraal Museum, het oudste stadsmuseum van Nederland, verrijkt je met kunst en cultuur uit onze wereld van Utrecht. Utrecht is onze basis, de wereld is ons speelveld. Van Rietveld tot de Utrechtse Caravaggisten, van Dick Bruna tot Moesman en van mode tot internationale hedendaagse kunst. Een museum waar je altijd geïnspireerd vandaan komt.

Het nijntje museum, het allerleukste museum voor peuters en kleuters, en het Rietveld Schröderhuis maken deel uit van de Stichting Centraal Museum. Het Centraal Museum trekt in reguliere jaren gemiddeld zo’n 350.000 bezoekers per jaar. Het Centraal Museum wil een diverse organisatie zijn, dus het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft en van wie je houdt. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor ons bedrijf.

Het Centraal Museum zoekt een

Facilitair manager

Dit is het werk

In het licht van de groei van het Museum en de realisatie van de huisvestingsprojecten, heeft de nieuwe Facilitair Manager de opdracht om te zorgen dat alle ondersteunende processen in het museum en het gebruik van het nieuwe depot op operationeel en tactisch niveau goed zijn georganiseerd.

Hoofdtaken Facilitair Manager:

• Ontwikkelingsgericht leiding geven aan de afdeling Facilitaire Zaken en samenwerken
  • met coördinatoren Beveiliging, Technische Dienst, Senior Medewerker Vastgoed &
  • Veiligheidszorg en facilitair medewerkers.
  • Vertalen strategisch meerjarenbeleidsplan in Beleidsplan Facilitaire Zaken
  • Ontwikkeling en implementatie van beveiligings- en veiligheidsbeleid
  • Ontwikkeling en implementatie strategisch onderhoudsplan
  • Ontwikkeling en implementatie inkoopbeleid
  • Professioneel opdrachtgeverschap aan externe partijen (bijv. op het gebied van
  • installatietechniek en schoonmaak)
  • Opstellen en bewaken afdelingsbudget, veiligheids- en onderhoudsbudgetten
  • Aanvragen en verantwoorden subsidies van voor huisvesting/vastgoedbeheer en
  • onderhoud
  • Zorgdragen voor  personeelsbeleid van de afdeling Facilitaire zaken
  • Lid van het managementteam, informeert en rapporteert aan Management Team

Projecttaken:

• Ontwikkeling en inrichting van de afdeling Facilitaire Zaken in lijn met de groei en
  • ambities van het Centraal Museum
  • Ontwikkeling van het facilitair beheer van het nieuwe depot
  • Bij de hoofd- en projecttaken werkt de Facilitair Manager nauw samen met de coördinatoren en externe adviseur(s).

Karakteristiek van de functie:

De Facilitair Manager is vertegenwoordiger van de organisatie in het relevante werkveld en onderhoudt contact met diverse netwerken waaronder hulpdiensten, de Gemeente Utrecht en collega musea. De Facilitair Manager valt direct onder de zakelijk directeur en is lid van het managementteam. De Facilitair Manager draagt de verantwoordelijkheid voor en houdt toezicht op een gezonde balans tussen enerzijds het creatieve proces van tentoonstellingenbouw en -inrichting en anderzijds de veiligheid van mensen en collecties.

Het Centraal Museum is de afgelopen jaren flink gegroeid en geeft deze beleidsperiode uitvoering aan een aantal langlopende projecten, waarbij de afdeling Facilitaire Zaken een cruciale rol speelt. Er spelen grote ontwikkelingen ten aanzien van de huisvesting van het Centraal Museum:

• Renovatie nijntje museum, te voltooien in het  voorjaar van 2023
  • Renovatie 1920-vleugel, te voltooien in het voorjaar van 2023
  • Ontwikkeling nieuw depotgebouw, opening voorzien in 2025

Plek in de organisatie

De afdeling Facilitaire Zaken geeft uitvoering aan alle ondersteunende processen in het museum. Als Facilitair Manager ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de uitvoering van het facilitair beleid, het gebouwbeheer en het veiligheidsbeleid. Onder de facilitair manager vallen de teams  Beveiliging, Vastgoed & Veiligheidszorg, de Technische Dienst en medewerkers Facilitaire Zaken.

Dit breng je mee

• Een afgeronde relevante opleiding op HBO of WO niveau, bij voorkeur Facility Management, Security Management of (Technische) Bedrijfskunde
  • Je hebt aantoonbare affiniteit met de museumwereld en kunt je verplaatsen in de creatieve processen van collega’s, kunstenaars en makers
  •  Je hebt kennis van installatietechniek en gebouwbeheer of bereidheid tot het ontwikkelen van deze kennis
  • Je hebt kennis van wet- en regelgeving omtrent personeel, gebouwbeheer, veiligheid en duurzaamheid en/of bereidheid deze kennis te ontwikkelen
  •  Je hebt aantoonbare ervaring met projectmatig werken
  •  Je kunt goed en duidelijk communiceren met iedereen in de organisatie, van mensen werkzaam op de vloer tot aan de directie en met externe partijen
  •  Je denkt in mogelijkheden en kunt tegelijkertijd duidelijk grenzen stellen
  •  Woonachtig in een straal van 45 minuten rondom de binnenstad van Utrecht

Competenties:

• Coachend leidinggeven: je spreekt duidelijke verwachtingen uit, begeleidt en faciliteert ontwikkeling van medewerkers en de eigen verantwoordelijkheden, stuurt op resultaten en stelt duidelijke grenzen
  • Aanpassingsvermogen/schakelen: je beweegt mee in het creatieve en commerciële proces binnen de kaders van veiligheid en verantwoordelijkheid
  •  Allround communicatief vaardig: je kunt zowel in gesprek als op papier helder en doeltreffend verwoorden wat je bedoelt. Je bent open en communiceert effectief en duidelijk, ook bij weerstand en conflictsituaties.
  • Helicopterview: je kunt goed overzicht houden op de zaken die spelen in het museum en welke rol de facilitaire afdeling daarbinnen speelt. Vanuit overzicht handel je proactief en delegeer je (ad hoc) taken aan medewerkers.

Onze arbeidsvoorwaarden

Arbeidsvoorwaarden conform de Museum CAO; salaris: schaal 12 Museum CAO (inschaling is afhankelijk van opleiding en ervaring: € 3.876,- tot € 5.398,- bruto op basis van een 36-urige werkweek); pensioen ondergebracht bij het ABP.

Meer informatie

Meer informatie over de vacature en de arbeidsvoorwaarden kun je krijgen van Marco Grob, zakelijk directeur. Hij is vanaf 21-9-2022 te bereiken per e-mail op mgrob@centraalmuseum.nl.

Solliciteren naar deze functie?

Stuur de sollicitatie met motivatie en curriculum vitae tot 4-10-2022 per e-mail naar vacaturefacilitairmanager@centraalmuseum.nl

Gesprekken vinden plaats op woensdag 19 en donderdag 20 oktober 2022. Een pre-employment screening maakt deel uit van de selectieprocedure.