Ethische Codecommissie

De Ethische Codecommissie voor Musea adviseert over de inhoud en toepassing van de Ethische Code. De leden van deze commissie worden benoemd door de Museumvereniging, Stichting Museumregister Nederland, ICOM-Nederland, Stichting Landelijk Contact van Museumconsulenten, Stichting Museumkaart en de Nederlandse Federatie van Vrienden van Musea. De werkwijze van de Ethische Codecommissie is vastgelegd in een reglement.

Advies van de Ethische Codecommissie

Alleen de hierboven genoemde organisaties kunnen de Ethische Codecommissie om advies verzoeken. Musea of individuele personen kunnen dit dus niet rechtstreeks doen. Wel kunnen ze aan een organisatie vragen een verzoek om advies aan de Ethische Codecommissie voor te leggen. Daarnaast brengt de commissie ook uit eigen beweging adviezen uit. Alle adviezen worden gepubliceerd op de website van de Museumvereniging.

Leden Ethische Codecommissie

Leden van de Ethische Codecommissie worden door de organisaties voor een termijn van vier jaar benoemd, met de mogelijkheid van eenmalige herbenoeming voor eenzelfde termijn. De organisaties besluiten gezamenlijk over benoeming: de leden zijn dus geen afgevaardigden van specifieke organisaties.

Op dit moment bestaat de Ethische Codecommissie uit de volgende leden:

• Drs. Marjan Ruiter, directeur Zeeuws Museum
  • Prof. Mr. Ted de Boer, emeritus-hoogleraar Internationaal privaatrecht en privaatrechtelijke rechtsvergelijking, Universiteit van Amsterdam
  • Prof. Dr. Wayne Modest, bijzonder hoogleraar vanwege het Nationaal Museum van Wereldculturen, Vrije Universiteit Amsterdam, hoofd Research Center for Material Culture
  • Drs. Lisette Pelsers, directeur Kröller-Müller Museum
  • Mr. Rob Polak LLM (voorzitter), juridisch consultant en raadsheer-plaatsvervanger bij het gerechtshof in Den Haag
  • Drs. Hetty Berg, manager museale zaken, Joods Historisch Kwartier
  • Secretaris van de Ethische Codecommissie, Jo’anne van Ooijen LLM, MA