De vijfde Nationale Museumweek verbindt nieuwe bezoekers!

Nieuws | 08 mrt 2019

Over precies een maand start op 8 april de Nationale Museumweek 2019

Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!

Amsterdam, 8 maart 2019 - De vijfde Nationale Museumweek vindt plaats van 8 t/m 14 april 2019. Gedurende deze week plaatsen ruim 400 Nederlandse musea hun ‘gouden’ schatten in de schijnwerpers. Waardoor niemand meer om ‘ons échte goud’ heen kan. Tijdens de Museumweek staat jaarlijks een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, in de schijnwerpers. De Nationale Museumweek 2019 wordt dit jaar geopend met een gouden uitvergroting van het astronautenpak van André Kuipers, het hele jaar te bewonderen bij Space Expo.

Mirjam Moll, waarnemend directeur Museumvereniging: “Met deze vijfde Nationale Museumweek willen we heel Nederland trots laten zijn op de museumschatten in de buurt! Museale voorwerpen die je verwonderen, verbazen of ontroeren. Ook dit jaar brengen we die letterlijk naar buiten, voor iedereen bereikbaar, voor iedereen zichtbaar. Bovendien nodigen musea ook nieuwe bezoekers uit die daar nog niet zo vaak komen. Waardoor de binding met museale collecties ook op de langere termijn toeneemt en musea van maatschappelijke waarde blijven.”

Overzicht Nationale Museumweek 2019

Meer informatie per programma-onderdeel via: https://www.nationalemuseumweek.nl/nieuws/vijfde-nationale-museumweek-verbindt-nieuwe-bezoekers-en-musea-in-het-hele-land/

Alleen met de publicitaire aandacht die jij ons kunt geven, wordt deze week een echt succes. Vandaar ons verzoek en ook ons aanbod om je daar behulpzaam bij te zijn. Aarzel niet te bellen om meer uitleg of meer specifieke informatie. Ontdek samen ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!

Over de Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land, hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

Over de Museumvereniging

De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.

MuseumkaartMatch tijdens de Nationale Museumweek 2018 in het Stadsmuseum Harderwijk
MuseumkaartMatch-avond tijdens de Nationale Museumweek 2018 in Stadsmuseum Harderwijk

Voor meer informatie: pers@museumweek.nl
Voor persvragen: Chris Janssen chris@museumweek.nl / 06-12027768