Cijfers Museumsector

Musea vertellen samen het hele verhaal, daarom zijn ze verspreid over het hele land. In elke provincie, in elke regio en in elke windrichting. Sommige musea vertellen het grote verhaal, anderen tonen de lokale geschiedenis of de plaatselijke gewoonten. Nederlandse musea kennen een grote verscheidenheid in collecties en maatvoering.

Museana-benchmarksysteem

De Museumcijfers worden sinds 2007 verzameld door het Museum Analyse Systeem (Museana), in samenwerking met de Museumvereniging. Het benchmarksysteem bevat onder meer tentoonstellings- en bezoekersgegevens en informatie over personeel en financiën. Daarnaast zijn ook demografische gegevens met betrekking tot bevolking en huishoudens toegevoegd, zowel op het niveau van de vestigingsgemeente, de omliggende regio als van heel Nederland.

Gratis deelname voor leden

Leden van de Museumvereniging kunnen gratis deelnemen aan Museana. Daarnaast wordt op basis van de gegevens in Museana jaarlijks een publicatie uitgegeven met de belangrijkste cijfers over de Nederlandse museumsector.