Belang van de onderzoeksfunctie en conservatoren

Randvoorwaarde

De mogelijkheid tot onderzoek is een randvoorwaarde voor het vervullen van de museale kerntaken: het verwerven, behouden en presenteren van de collectie. Dit onderzoek strekt zich steeds vaker uit buiten de muren van het eigen museum naar collecties van collega-instellingen en particulieren.

Groot risico museale veld

De helft van de conservatoren in Nederland is ouder dan 55 jaar. Door de naderende pensionering van deze medewerkers loopt het museale veld een groot risico van kennisverlies. Om dit te voorkomen dient deze kennis te worden overgedragen en is er ruimte nodig om nieuwe conservatoren op te leiden. Musea hebben daar geen eigen middelen voor.

Opleidingsprogramma's

De huidige externe financieringsmogelijkheden, via bijvoorbeeld het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Vereniging Rembrandt, zijn te beperkt. Zij bieden slechts de mogelijkheid voor een korte aanstelling van een junior conservator. Terwijl een conservator zich jarenlang in een onderwerp moet kunnen verdiepen voordat er een inhoudelijke bijdrage kan worden geleverd. In het belang van alle musea – van hedendaagse kunst tot natuurhistorie – zou er budget moeten komen voor langjarige opleidingsprogramma’s voor junior conservatoren.

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?

We helpen u graag verder

Met ons in gesprek over dit onderwerp?