Aanhoudende publieke belangstelling voor musea: kwaliteit télt

Nieuws | 17 dec 2018

In deze tijd van het jaar presenteren vele musea opnieuw indrukwekkende bezoekcijfers. Er is grote concurrentie als het gaat om vrijetijdsbesteding. Daarom is het geen uitgemaakte zaak dat zoveel mensen elk jaar weer musea bezoeken. De afgelopen vier jaar is het aantal museumbezoeken zelfs met 30% gestegen. Dit getuigt van de hoge kwaliteit die musea het publiek, jong en oud, bieden.

Investeren in behoud, beheer en onderzoek van de collecties is noodzakelijk om het publiek ook op lange termijn te verrassen met verhalen die we niet zullen vergeten. Want iedereen heeft het recht om geïnspireerd en geconfronteerd te worden met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Zo versterken musea de binding van álle inwoners van ons land met de collectie Nederland.

De Museumvereniging is de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publieke belang van musea. Door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. Want in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel.

We helpen u graag verder