Museumvereniging

Museumvisie

Museumvisie is het toonaangevende vaktijdschrift voor de museumprofessional. Elk kwartaal ruim 60 pagina's met nieuws, achtergrondinformatie, ontwikkelingen, visies, dromen, transfers, bouwplannen, boeken, producten en activiteiten.

Museumvisie 3I2016

Elk nummer schrijft Tommy Wieringa voor Museumvisie over zijn ervaringen met kunst of musea. Deze keer stond de schrijver oog in oog met De Nachtwacht. Zijn column – die hij zelf liever ‘notities’ noemt – gaat over licht en schaduw, maar ook over tijd en leeftijd. Over aandacht, tijd en de nieuwe generatie gaat het vaak dit nummer.

Paul Spies begon vorig jaar als directeur van het Stadsmuseum Berlijn. De door hem ontwikkelde tentoonstelling Amsterdam DNA voor het Amsterdam Museum is in de Duitse hoofdstad niet onopgemerkt gebleven. Spies mag daar opnieuw laten zien hoe je de aandacht weet te vangen van een doelgroep met een vol programma en een generatie met gebrek aan tijd. Een generatie die volgens een anonieme mecenas nu al moet worden verleid om in de toekomst financiële steun te willen geven aan kunst en erfgoed. Een generatie die door drie Nederlandse musea deze zomer werd ingepalmd, door op festivals acte de présence te geven en actief aan de feesten op festivals deel te nemen.

De aanwezigheid van musea op festivals wordt onder de loep genomen in het negen pagina’s tellende Dossier dat dit keer over marketing en communicatie gaat. Het Dossier is een terugkerend onderdeel in de vernieuwde Museumvisie, waarin elke keer een ander onderwerp wordt uitgediept. We vroegen verschillende experts om hun marketingervaring met ons te delen, bekeken drie recente campagnes, en doken in de marcom-mogelijkheden van de digitale wereld.

Daarnaast vertelt Wim Pijbes over het belang van de spelende mens in een interview over de lessen die hij tijdens zijn carrière heeft geleerd; leidt directeur Alice Roegholt ons rond door de nieuwe vaste tentoonstelling van Museum Het Schip en neemt Erik Schilp ons mee naar het best bezochte museum ter wereld in Mumbai. De rubriek Op Zaal laat vier tentoonstellingsontwerpen zien waarin slim gebruik is gemaakt van de ruimte.

Reacties, persberichten en ideeën? Femke de Wild, hoofdredacteur ontvangt deze graag.

Jaarabonnement

Een abonnement (4 nummers per jaar) kost € 45* per jaar.
Medewerkers van musea die lid zijn van de Museumvereniging (dat zijn niet de Museumkaarthouders) betalen € 37,50* .
Abonnementen gelden per kalenderjaar, dus van 1 januari t/m 31 december.
Opzeggen uiterlijk vóór 30 november van een kalenderjaar.

Losse nummers
Lopende jaargang € 12,50*  (inclusief porto).
Alle prijzen zijn inclusief 6% BTW.

Bestellen

Abonnement Museumvisie.
Los nummer Museumvisie, laatste editie

Adverteren
Wilt u adverteren in Museumvisie? Dat kan! Neem voor meer informatie contact op met Uitgeverij Intermed.