Museumvereniging

ANWB Museumcheck

De Museumvereniging is er voorstander van de toegankelijkheid van musea voor mensen met een beperking te bevorderen. Daarbij huldigen wij het bredere perspectief en geven geen prioriteit aan specifieke belangengroepen.

ANWB Museumcheck

In het kader hiervan werkt de Museumvereniging samen met de ANWB, die mensen met een mobiele beperking wil helpen bij het vinden van voor hen toegankelijke uitjes. De ANWB is samen met musea gestart met de ANWB Museumcheck voor vrijwilligers. Minder mobiele vrijwilligers bezoeken musea en geven hun bevindingen op het gebied van toegankelijkheid door via een enquête. Musea kunnen zich opgeven voor deze Museumcheck. Zij zijn op de hoogte van het onderzoek en stellen de toegangskaartjes kosteloos beschikbaar. Als tegenprestatie krijgen zij een adviesrapport met de resultaten van het onderzoek en bij positieve bevindingen een vermelding op de website van de ANWB die aangeeft dat het museum toegankelijk is voor mensen met een mobiele beperking.