Museumvereniging

Nationale Museumweek

Derde Nationale Museumweek, 3 t/m 9 april 2017

Hoe krijgen we meer waardering voor museale collecties? Hoe versterken we de goede naam van onze musea die deze schatten bewaren, onderzoeken en presenteren? Hoe bereiken we mensen die niet of weinig in een museum komen?

De Nationale Museumweek organiseren we om het draagvlak voor musea in Nederland te versterken. ‘Ons échte goud. Dichterbij dan je denkt!’ is het thema. Opzienbarende objecten spelen de hoofdrol tijdens live evenementen door het land, die jaarlijks aandacht genereren onder een nieuw publiek. Waar de Gouden Pronkstukken van 3 tot en met 9 april 2017 te zien zijn? Dat maken we een maand van tevoren bekend.

Tijdens de Nationale Museumweek willen we vooral Nederlanders bereiken die nog geen museumbezoeker zijn. We willen hun sympathie voor musea winnen door het belang van de museumcollecties voelbaar te maken. We meten of we hier in slagen door een breed publieksonderzoek, voor- en achteraf. Effectmetingen in 2015 en 2016 leren ons dat respondenten een grotere betekenis toekennen aan musea en hun collecties ná de week.

Bovendien attenderen we de politiek op het belang van museumcollecties, bijvoorbeeld door het faciliteren van musea die politici een museumstage aanbieden. Een impressie van de stage van Madeleine van Toorenburg in het Stedelijk Museum Amsterdam. Ook werken we samen met Sublime FM om de public-affairsagenda van de vereniging onder de aandacht te brengen van een maatschappelijk geïnteresseerd publiek.

Met de Museumweek geven we de musea een moment om te schitteren in hun omgeving. Naar de politiek door de museumstages of naar het publiek door hun museale pronkstuk te tonen en activiteiten aan te bieden. De effectmeting in 2016 laat zien dat de belangrijkste boodschap die wordt teruggespeeld is ‘Ga naar de museumweek, want dat is leuk en leerzaam’. Verheugend is de hoge score na de week op ‘musea laten ons ervaren wie we werkelijk zijn’ en ‘musea laten herinneringen bovenkomen’. Daar liggen mogelijkheden voor activiteiten of randprogrammering door musea. Het is niet het primaire doel van de Nationale Museumweek om nieuw of meer publiek te trekken. Onderzoek door de Reinwardt Academie toont echter aan dat circa 33% van de bezoekers van de week in 2016 maximaal 2 keer per jaar musea bezoekt. Dat stemt hoopvol voor de toekomst.

Op nationalemuseumweek.nl, een responsive site, zijn de pronkstukken van de deelnemende musea te vinden. Met een korte toelichting wat deze museumschat van waarde maakt voor de stad, de streek, voor ons land of voor onze toekomst. De site is de centrale nieuws- en informatievoorziening over de week. Deelname is voorbehouden aan leden en gelieerde instellingen van de Museumvereniging. De site gaat live in maart 2017.

Man en Kunst, online, NPO2 en Radio 4
Tijdens de Nationale Museumweek presenteert Lucas De Man de mooiste verhalen bij de mooiste kunst. In vijf afleveringen van Man en Kunst vertelt hij prachtige verhalen die schuilgaan achter vijf iconische kunstwerken die je gezien móet hebben en die de afgelopen weken door kijkers zijn ingezonden in de online museumweekgalerij. Vervolgens gaat NPO Radio 4-presentator Ab Nieuwdorp samen met luisteraars van De Klassieken op zoek naar passende klassieke muziekstukken, voor de mooiste klassieke muziek bij de mooiste kunst!

TV commercial
Bekijk hier het televisiespotje ter aankondiging van de Nationale Museumweek 2016.

Over de Nationale Museumweek
De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend publieksevenement dat musea door het hele land en hun collecties in de schijnwerpers zet. Doel is meer waardering voor museale collecties bij het grote publiek te krijgen. De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging waarin de Nederlandse musea samenwerken. Gezamenlijk bouwen we aan het versterken van het grote publieke belang van musea. Voor iedereen!

Volg ons!

www.nationalemuseumweek.nl