Museumvereniging

Ons ‘echte goud’ meer tastbaar maken voor heel Nederland

Meer dan 400 musea doen mee aan de derde editie van de Nationale Museumweek, van 3 t/m 9 april 2017. Elk museum heeft een eigen pronkstuk geselecteerd, ons echte goud. Door tijdens de Nationale Museumweek gezamenlijk onze museumschatten in de schijnwerpers te zetten, binnen én buiten de museummuren, proberen we museumbezoekers blijvend te inspireren.

Een Letterkast in Dordrecht. Een hologram van een meisje in Assen. Een 12 meter hoge, gouden ploeger in Helmond. Het zijn de nieuwe pronkstukken van de Nationale Museumweek 2017. Ze vertellen door hun confronterende aanwezigheid het verhaal van ons cultureel erfgoed uit meer en minder bekende musea. Want dat is het doel van de Nationale Museumweek: de waardering vergroten voor museale collecties.

Een groot aantal inwoners van Nederland bezoekt weinig tot geen musea. Uit onderzoek blijkt dat het aantal museumbezoeken de afgelopen jaren weliswaar sterk is toegenomen, maar dat niet alle musea delen in dit succes. Dat is niet alleen jammer, maar ook onterecht. Door de onbekendheid blijven mensen weg en krijgen de daar bewaarde pronkstukken niet de waardering die ze verdienen.

Samenwerking
De Museumvereniging, die zo’n 500 musea in Nederland vertegenwoordigt, vroeg zich af hoe nu ook de minder bekende musea meer bekendheid en een bredere waardering kunnen krijgen. De Museumvereniging heeft met alle aangesloten musea - geholpen door de samenwerkende bureaus Xsaga, LavaDesign en Q&A | Communicatie - een live-event communicatieplan gemaakt.

Tijdens de derde editie van de Nationale Museumweek plaatsen we drie enorme gouden replica’s van een lokaal, regionaal of landelijk bekend pronkstuk in de openbare ruimte. Mensen die nog nooit in een museum zijn geweest, komen zo in contact met trots makende objecten uit schitterende collecties en met het verhaal dat het museumstuk vertelt. Passanten vereeuwigen zichzelf met het Gouden Pronkstuk.

We ondersteunen de concrete, confronterende contactcommunicatie door meer traditionele commercials en betaalde content-verspreiding. Op deze unieke, effectieve wijze en met echt contact proberen we tijdens de Nationale Museumweek de harten van de consument blijvend te raken.

Ons echte Goud, dichterbij dan je denkt! Kijk voor meer informatie op www.nationalemuseumweek.nl.

10 mrt '17