Museumvereniging

Perspresentatie Nationale Museumweek 2017

Het programma van de Nationale Museumweek is vanmiddag in het Tropenmuseum gepresenteerd aan de pers. In de derde editie – van 3 t/m 9 april – worden er drie nieuwe gouden pronkstukken onthuld, zijn er drie pop-up musea in samenwerking met scholen, gaan Museumkids op zoek naar hun eigen pronkstuk, lopen politici stage en worden er gouden gesprekken gevoerd op Sublime FM.

Van 3 t/m 9 april 2017 staat heel Nederland weer in het teken van onze museumcollecties over geschiedenis, beeldende kunst, natuurhistorie, wetenschap, techniek en volkenkunde. Ruim vierhonderd musea krijgen tijdens de Nationale Museumweek de kans hun pronkstukken extra in de schijnwerpers te zetten. We willen samen zoveel mogelijk inwoners van Nederland kennis laten maken met prachtige museumcollecties door hen te confronteren, te verrassen, te inspireren met onze kunst en ons erfgoed, met ons aller museumschatten: ons échte goud!

Samenwerken
Het doel van de Nationale Museumweek is meer waardering voor museale collecties, juist ook bij het publiek dat niet vaak naar het museum gaat. De Museumvereniging heeft in haar beleidsplan Musea van publiek belang samenwerking als speerpunt genoemd. De drie pop-up musea tijdens de Nationale Museumweek zijn een mooi voorbeeld van samenwerking met het onderwijs. Scholen krijgen de kans om uit museumdepots in de buurt een eigen tentoonstelling samen te stellen. Daarnaast loopt er een wedstrijd speciaal voor Museumkids die in de kidsproof musea op zoek gaan naar hun eigen pronkstuk.

Meer informatie over en tijdens de Nationale Museumweek is te vinden op: www.nationalemuseumweek.nl.

03 mrt '17