Museumvereniging

Inschrijving Museumeducatie Prijs 2017 gestart

De inschrijving voor de Museumeducatie Prijs 2017 is gestart! Tot en met mei kunnen musea en scholen hun lopende educatieproject of projectplan aanmelden via Museumeducatieprijs.nl. In de tweede editie worden er twee winnaars beloond. Er is een aanmoedigingsprijs voor het beste projectplan van €5000,- en een prijs van €40.000,- voor het beste lopende project om het verder te ontwikkelen en te delen met het veld.

De Museumvereniging is blij dat minister Bussemaker van OCW in 2015 een prijs heeft ingesteld voor het beste samenwerkingsproject tussen scholen en musea. In musea komt onderwijs tot leven. Het zijn onze schatkamers, waar kinderen leren aan de hand van bijzondere voorwerpen en activiteiten. Met hun collecties kunnen musea aansluiten bij alle vakken in het onderwijs, van natuurkunde tot geschiedenis. Museumeducatie levert een belangrijke bijdrage aan de cognitieve, creatieve en sociale ontwikkeling van kinderen, zoals analytisch denken, je creatief kunnen uiten en nieuwe oplossingen voor vraagstukken kunnen bedenken. Vaardigheden die nodig zijn in onze snel veranderende samenleving.

Samenwerking
De tweejaarlijkse Museumeducatie Prijs is de erkenning voor de bijzondere kwaliteiten van een museumeducatie-programma. De eerste editie in 2015 was succesvol, met veel aanmeldingen. De winnaar, het Kröller Müller museum, heeft het prijzengeld gebruikt om hun project De digitale scheurkalender te verspreiden onder scholen in Nederland, België en Denemarken. Daarmee is direct aangetoond dat de Museumeducatie Prijs de samenwerking tussen scholen en musea daadwerkelijk bevordert.

Aanmelden
Een mooi lopend educatieproject of educatie projectplan? Meld het nu online aan via Museumeducatieprijs.nl. Inschrijven kan t/m 31 mei 2017. Op de site is meer informatie te vinden over de prijs en de criteria.

02 mrt '17