Museumvereniging

Publiek komt massaal naar debat over “Een gedeelde geschiedenis”

De maatschappelijke actualiteit trekt een divers, jong en nieuw publiek. Het Tropenmuseum slaagde hierin op 9 februari jl met het debat ‘Een gedeelde geschiedenis, gesprekken over het slavernijverleden. Een actueel maatschappelijk onderwerp voor de conferentie die door minister Bussemaker (OCW) werd geopend.

Vragen als ‘hoe met dit verleden om te gaan en hoe het een plek geven in kunst, cultuur en onderwijs’ kwamen aan bod. Ruim 500 mensen kwamen op het debat af. Een zeer divers publiek en opvallend veel jonge mensen kwamen om te luisteren en mee te praten over een onderwerp dat nog velen dagelijks bezig houdt en actueel is in het maatschappelijk debat (zie bijvoorbeeld het ontstaan van een politieke partij als Art1kel). Het succes van deze avond laat zien dat een museum er voor kan kiezen om een actuele maatschappelijke discussie te agenderen, en met deze activistische rol, in staat is om een divers, jong en veelal nieuw publiek te bereiken.

15 feb '17