Museumvereniging

SEO Onderzoek

Museumkaart levert musea extra bezoek én geld op

De Stichting Economisch Onderzoek doet op dit moment hetzelfde onderzoek weer, aangevuld met wat nieuwe vragen. De resultaten hiervan komen najaar 2015 beschikbaar. Hieronder de resultaten van het onderzoek van twee jaar geleden.

Resultaten SEO-onderzoek 2013
De Museumkaart heeft voor de deelnemende musea een positief effect op zowel het bezoek als de inkomsten, zo concludeerde SEO Economisch Onderzoek in 2013. De deelnemende musea ontvingen in 2012 dankzij de Museumkaart 3,4 miljoen extra bezoeken.  Dit leverde € 14 miljoen aan extra entree-inkomsten op.

20% extra bezoek in 2012
Het onderzoek liet zien dat de 3,4 miljoen extra bezoeken ruim 20% extra bezoek betekenen voor de musea. De 400 musea die de Museumkaart accepteren, telden in 2012 ruim 20 miljoen bezoeken, waarvan vijf miljoen met een Museumkaart.

Meer geld in de kassa van de musea
De vergoeding aan musea voor bezoeken met de Museumkaart overtreft de entreegelden die zonder Museumkaart zouden zijn verdiend. In 2012 bedroeg de bezoekvergoeding in totaal bijna € 30 miljoen waarvan dus € 14 miljoen voor het extra bezoek.  Ook genieten de musea extra neveninkomsten uit horeca en winkel. Siebe Weide, directeur van de Museumvereniging: ‘Het onderzoek heeft aangetoond dat de Museumkaart substantieel extra inkomsten genereert voor de museumsector. Hoe meer Museumkaarten, hoe beter. Dat is verheugend nieuws’.

Gezonde groei
Het aantal Museumkaarthouders groeit al jaren gestaag, ondanks enkele recente prijsverhogingen. Ook in 2014 is de Museumkaart onverminderd populair.

Over de Museumkaart
De Museumvereniging is uitgever van de Museumkaart. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in een stichting die geen subsidie ontvangt. Museumkaart is beneficiënt van de BankGiro Loterij. De inkomsten van de stichting komen ten goede aan de deelnemende musea. De Museumkaart is persoonsgebonden en geeft een jaar lang onbeperkt toegang tot 400 musea in heel Nederland. Men koopt de Museumkaart steeds vaker online, als cadeau, zeker in de decembermaand.

Lees het rapport:  SEO Onderzoek in Amsterdam onderzocht het effect van de Museumkaart voor de aangesloten musea.