Museumvereniging

Stimulering museumbezoek kinderen t/m 12 jaar

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jeugd. Immers: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Vandaar dat het online platform speciaal bedoeld is voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

Tikkit
Tikkit, de klodder verf die het vertikte om normaal te zijn, is het karakter voor Museumkids. Tikkit brengt kinderen op speelse wijze in contact met Nederlandse musea en hun schitterende collecties. Tikkit laat families en scholen ontdekken dat musea leuk én leerzaam zijn.

Tikkit vind je nu óók op de Museumkaart voor kinderen t/m 12 jaar. Daarmee hebben ze in veel musea een streepje voor, bijvoorbeeld gratis een vriend of vriendin mee of een extra cadeautje. De acties kun je bekijken op Museumkids.nl. Ze gaan mee in de maandelijkse nieuwsbrief Museumtips

Museumkids.nl
Het online platform Museumkids.nl is een initiatief van de Museumvereniging en de Museumkaart. Online kunnen kinderen

• Heel veel musea inspecteren, als Museuminspecteur informatie delen, stemmen verzamelen en zo bepalen welk museum het meest kidsproof is. Hoe een museuminspectie in zijn werk gaat, kun je hier bekijken.
  • Goede ideeën opdoen voor een museumbezoek met school of familie.
  • Gezellig knutselen en experimenteren met materialen uit allerlei musea in Nederland
  • Zelf games spelen die aan de hand van museumstukken een thema uit de Nederlandse geschiedenis belichten.
Volg Museumkids ook op Facebook, Twitter, Youtube en Instagram.
F: Museumkids
T: @Museumkids_NL
Y: museuminspecteurs
I: Museumkids_nl
#museumkids #museuminspecteurs

Museumkidsweek
In de herfstvakantie - 16 t/m 31 oktober 2017 - is het voor de derde keer Museumkidsweek met extra leuke en spannende activiteiten voor kinderen in de Nederlandse musea. Meer informatie volgt eind juni.

Hier vind je onze commercial.

Het predikaat Kidsproof
De uitreiking van de titel Museuminspecteur van het Jaar en het predikaat kidsproof vindt in 2017 plaats op vrijdag 10 november. Een impressie van de extra feestelijke, vijfde uitreiking vind je hier.

Musea die gedurende de inspectieperiode 40 of meer inspecties hebben ontvangen en daarbij van de kinderen een gemiddeld cijfer van minimaal 7,5 kregen, mogen zich kidsproof noemen. Het museum met de hoogste gemiddelde score is de nationale winnaar. In elke provincie is er een provinciewinnaar. Heeft een provincie geen museum met meer dan 40 inspecties dan krijgt het hoogstscorende museum een eervolle vermelding.

Meedoen op Museumkids?
Musea die samenwerken in de Museumvereniging kunnen deelnemen aan Museumkids.nl door een profielpagina met ruimte voor actuele tentoonstellingen. Wil je informatie over je museum, tentoonstellingen of activiteiten actualiseren? Heeft je museum een game ontwikkeld die je graag op Museumkids wil plaatsen? Mail dan info@museumkids.nl.

Meedoen aan Museuminspecteurs?

Meedoen aan museuminspecteurs is eenvoudig.
  • Vertel bij de kassa over Museuminspecteurs, bijvoorbeeld door een bordje neer te zetten.
  • Download een A4 poster of A3 poster (versie 2016), maak een afdruk en hang deze op. Heeft het museum bij de entrée een scherm? Presenteer de poster dan digitaal.
  • Maak gebruik van de social-mediakanalen van het museum zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram en benut contacten bij lokale en regionale media om zoveel mogelijk kinderen op te roepen om je museum te inspecteren.
De inspectielijsten geven inzicht in de bezoekerservaringen van de jongste museumbezoekers. In een aantal gesloten en open vragen geven zij hun mening over een museum. Alle inspecties bij elkaar geven inzicht in wat kinderen van een museum vinden en wat ze graag verbeterd zien. Een museum krijgt te allen tijde inzage in de afgeronde inspecties in het eigen museum via een dashboard. Een gratis login kun je aanvragen via info@museumkids.nl

Ontstaan
‘Hoe stimuleer je museumbezoek door kinderen tot en met 12 jaar?’ In opdracht van OCW heeft de Museumvereniging hiernaar onderzoek verricht. De experimenten bekeken nieuwe manieren om kinderen tot museumbezoek te verleiden. Zie ook de rapporten Stimulering van museumbezoek door kinderen en Het Addendum (2011/2012). De meest succesvolle experimenten, de Museuminspecteurs, de games en de inzet van sociale media zijn vanaf 2013 voortgezet in het online kinderplatform Museumkids.nl

Interesse in het digitale platform voor kinderen t/m 12 jaar? Kijk op onze site Musemkids.nl