Museumvereniging

Museumkaart

Het gaat goed met de Museumkaart!
Nederlanders voordelig toegang bieden tot allerlei interessante musea en hun schitterende collecties. Musea die daardoor meer bezoekers trekken en meer inkomsten hebben. Dat is het idee achter de Museumkaart. Al meer dan 35 jaar uniek in de wereld.

Wil je binnen één minuut weten hoe de Museumkaart werkt? Klik hier.

Meer dan een miljoen fans
Bijna 1,3 miljoen mensen zijn in het bezit van een Museumkaart. En die maakt het wel heel makkelijk een museum binnen te stappen. Bij iedereen in de buurt zijn verrassende collecties en bijzondere tentoonstellingen te vinden. Ons échte goud is vaak dichterbij dan je denkt!

Hier vind je onze korte commercial.

Overtuigend

De Museumkaart - de sleutel tot meer dan 400 musea in Nederland -  is in 2016 maar liefst 8,5 miljoen keer gebruikt. Gemiddeld bezoekt een kaarthouder in 12 maanden 6,6 keer een museum. Dat zijn indrukwekkende cijfers die duiden op de grote aantrekkingskracht van de musea.

Wil je meer weten over de duidelijke taal die de cijfers spreken? Kijk dan ook eens op ons jaarverslag.

Eenvoudig
Het principe achter de Museumkaart is eenvoudig. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Het geld in die pot wordt jaarlijks verdeeld onder de deelnemende musea. Dit gebeurt op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat musea krijgen. Zo komen alle inkomsten ten goede aan de deelnemende musea!

De Museumkaart is goed voor zo’n 10% van de eigen inkomsten van de museumsector in Nederland. In 2015 hebben de musea € 52 miljoen voor bezoeken met de Museumkaart ontvangen. Daarmee draagt de kaart substantieel bij aan het verdienvermogen van musea.

In Museumcijfers 2015 vind je meer branche-informatie.

Gezamenlijk
De Museumkaart, een initiatief van de musea zelf, bestaat sinds 1981. Niet alleen het aantal kaarthouders groeit nog steeds, ook het aantal deelnemende musea. De exploitatie van de kaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk. De stichting is onderdeel van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea.

De Museumkaarthouders, de musea en de vereniging bouwen samen aan het versterken van het grote publieke belang van musea. Musea die met hun collecties de maatschappij voortdurend verrassen en verrijken. Want in deze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die niet we niet mogen vergeten!

Interesse in het rijke tentoonstellingsaanbod? Kijk op onze site en volg ons op Twitter, Facebook, Instagram, Youtube. Wil je informatie over het museum, tentoonstellingen of activiteiten actualiseren? Mail dan persberichten@museumvereniging.nl.