Museumkaart

De Museumkaart is onderdeel van de collectieve promotie voor musea. Met de kaart heb je een jaar lang onbeperkt toegang tot ruim 400 musea in Nederland. De Museumkaart is niet alleen goed voor jou, maar ook voor de musea; de kaart draagt bij aan het verdienvermogen van musea.

Door de Museumkaart vroegtijdig te verlengen of door juist nu een Museumkaart aan te schaffen steun je de ruim 400 musea verspreid door hele Nederland, die nu veel schade oplopen doordat vrijwel al hun eigen inkomsten zijn weggevallen. Na de heropening (1 juni 12:00 2020) kun je je in volle vrijheid laten verrassen door de museale collecties die ons land rijk is. Bestel of verleng de Museumkaart hier

Meer over de Museumkaart

De exploitatie van de kaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart, een ongesubsidieerde instelling zonder winstoogmerk, die onderdeel is van de Museumvereniging. De Museumkaart (een initiatief van de musea zelf) is een samenwerking van ruim 400 musea. Zo'n 1,4 miljoen Nederlanders kunnen met hun Museumkaart in volle vrijheid ruim 400 musea verspreid over het hele land ontdekken.
Het aantal Museumkaarthouders is tussen 2013 en 2019 sterk gegroeid: van 1,0 miljoen kaarthouders in 2013 tot 1,4 miljoen in 2019. Een groei van bijna 40%. In 2019 gingen 1,4 miljoen Museumkaarthouders - zo’n 8% van de Nederlandse bevolking vanaf 5 jaar - in totaal 9,3 miljoen keer naar musea. Meest opvallende stijging in 2019 was het gezinsbezoek. Ondanks de gratis toegang die musea vaak bieden aan kinderen t/m 12 jaar heeft zo’n 7% van de kinderen een Museumkaart. Daarmee gaan zij gemiddeld zeven keer per jaar naar een museum.

Museumbezoek

De Museumkaart levert een belangrijke bijdrage aan de groei van het aantal museumbezoeken. In 2019 bezochten Museumkaarthouders ruim 9,3 miljoen keer een museum. Naast het aantal kaarthouders en museumbezoeken blijft ook het aantal deelnemende musea groeien.

Museumkaart is van groot belang

De Museumkaart is van meerwaarde voor de bezoeker en van groot financieel belang voor de musea zelf. De vergoeding aan een museum voor een bezoek van een Museumkaarthouder bedroeg in 2018 63% van de gemiddelde toegangsprijs van het vol betalend bezoek. In 2018 leverde het bezoek van Museumkaart­houders de musea 60 miljoen euro op. Dit bedrag is goed voor 25% van de entreegelden en 12% van de eigen inkomsten. Daarmee draagt de kaart substantieel bij aan het verdienvermogen van musea.

Verdienvermogen van musea

De Museumkaart is goed voor zo’n 10% van de eigen inkomsten van de museumsector in Nederland. In 2018 hebben de musea circa € 60 miljoen ontvangen voor bezoeken met de Museumkaart. Daarmee draagt de kaart substantieel bij aan het verdienvermogen van musea. Het principe achter de Museumkaart is eenvoudig. Het bedrag dat kaarthouders voor de Museumkaart betalen gaat in een grote geldpot. Dat geld wordt jaarlijks verdeeld onder de deelnemende musea. Dit gebeurt op basis van de toegangsprijs en het aantal kaartbezoeken dat musea krijgen. Zo komen alle inkomsten ten goede aan de deelnemende musea!

De Museumkaart is 8,9 miljoen keer gebruikt in 2018

De Museumkaart - de sleutel tot meer dan 400 musea in Nederland -  is in 2018 maar liefst 8,9 miljoen keer gebruikt. Gemiddeld bezoekt een kaarthouder in 12 maanden ruim 6 keer een museum. Indrukwekkende cijfers die duiden op de grote aantrekkingskracht van de musea.

Invoeren Museumkaart

Musea die de Museumkaart willen gaan accepteren, kunnen dat alleen als zij ook lid zijn van de Museumvereniging. De bezoekvergoeding is ten minste 50% van de gemiddelde toegangsprijs. Op deze manier bouwen Museumkaarthouders, de musea en de vereniging samen aan het versterken van het grote publieke belang van musea. Meer informatie over de spelregels voor musea en het invoeren van de kaart, kun je vinden op Museumcontact.

Meer lezen over de Museumkaart

Economische effecten Museumkaart