Museumvereniging

Museana: benchmarksysteem voor musea

Waarom deelnemen aan het Museana-benchmarksysteem?
Museana biedt een schat aan cijfermateriaal binnen handbereik, voor en door uw eigen museum en voor en door de sector! Hoeveel tentoonstellingen organiseren uw collega-musea? En met hoeveel personeel doen ze dat? En werken ze vooral met vrijwilligers?

In deze tijden is meer dan ooit de vraag aan de orde hoe uw museum het doet. De behoefte aan goed cijfermateriaal voor en over de sector is groot. Musea willen onderling kunnen vergelijken en  standpunten over de hele sector met feiten kunnen onderbouwen.

De voordelen op een rij:

• Mogelijkheid tot benchmarken: vergelijk uw museum met collega-musea.
  • Kosteloos aangeboden aan leden van de Museumvereniging.
  • Bij deelname aan Museana hoeft u niet langer de verplichte tweejaarlijkse CBS-enquête in te vullen
  • Een digitale gebruiksvriendelijke lijst met voornamelijk meerkeuzevragen.
  • Een bescheiden tijdsinvestering: eerste jaar slechts drie uur, de daaropvolgende jaren minder wantrelevante informatie van voorgaande jaren blijft staan.
  • Grote winst: makkelijk en snel toegang tot een schat aan informatie.
  • Goede cijfers over de branche: professionele uitstraling en ondersteunend in lobbytrajecten.
Hoe werkt het?
Het systeem werkt volledig online. Alle leden van de Museumvereniging ontvangen in maart een uitnodiging per mail met het verzoek gegevens in te voeren. Als alle gegevens zijn verwerkt, volgt een mail dat het benchmarksysteem raadpleegbaar is. Iedereen die de inlogcode heeft kan het systeem dan online raadplegen. In de Museana-handleiding wordt stap voor stap uitgelegd wat de mogelijkheden van het systeem zijn,

Hoe meer informatie in het Museana staat, des te waardevoller het is voor uw museum en voor de sector!