Museumvereniging

Sectie Historische Musea

De Sectie Historische Musea wil een professioneel platform zijn voor alle medewerkers van historische musea, of zij zich nu bezig houden met de collectie en met onderzoek, met het maken van tentoonstellingen en presentaties of met direct publieksgerichte activiteiten.

De sectie volgt actuele ontwikkelingen in museumland op de voet. Daartoe bezoeken wij gezamenlijk tentoonstellingen en we onderwerpen deze aan onze kritische professionele visie. Daarnaast zijn er inspirerende workshops en lezingen, die discussies uitlokken en onze professionalisering bevorderen.
Kortom, we willen elkaar ontmoeten, van elkaar leren en in discussie gaan op bijzondere locaties, in binnen- en buitenland.

Zo organiseerde de Sectie Historische Musea recent een bezoek aan twee Huygenstentoonstellingen in Den Haag en Voorburg (juni 2013). Op het Museumcongres 2012 was er een drukbezochte workshop over de toepassing van digitale middelen.  Buitenlandse reizen waren er in 2011 en 2013 in samenwerking met de Sectie Culturen. We bezochten respectievelijk Berlijn en Riga, Letland, waar we vele verschillende musea bezochten en  ruim contact hadden met onze buitenlandse collega's.

Ad Geerdink
Westfries Museum, Hoorn

Jan Pelsdonk
Teylers Museum, Haarlem

Penningmeester
Loet Schledorn
Stedelijk Museum Alkmaar

Leden
Lydia Edelkoort - van der Vlerk
Museum Flehite

Hendrik Hachmer
Veenkoloniaal Museum

Annelies Koster
Museum het Valkhof

Janelle Moerman
Huygensmuseum Hofwijck

Kitty Jansen-Rompen
Museum Het Domein, Sittard

Participant sectie

Als je werkt bij een lidinstelling van de Nederlandse Museumvereniging kun je participant worden van één of meer van de negen secties. Je kunt op dit formulier invullen bij welke secties je je wilt aansluiten.
.

Al geregistreerd?

Ga dan naar je profiel en pas je sectielidmaatschap aan.