Museumvereniging

Museumvisie

Museumvisie is het toonaangevende vaktijdschrift voor de museumprofessional. Elk kwartaal ruim 60 pagina's met nieuws, achtergrondinformatie, ontwikkelingen, visies, dromen, transfers, bouwplannen, boeken, producten en activiteiten.

Jaarabonnement
Een abonnement (4 nummers per jaar ) kost € 45*  per jaar.
Medewerkers van musea die lid zijn van de Museumvereniging (dat zijn niet de Museumkaarthouders) betalen € 37,50* .
Abonnementen gelden per kalenderjaar, dus van 1 januari t/m 31 december.
Opzeggen uiterlijk vóór 30 november van een kalenderjaar.

Losse nummers
Lopende jaargang € 12,50*  (inclusief porto).
Alle prijzen zijn inclusief 6% BTW.

Bestellen

Abonnement Museumvisie.
Los nummer Museumvisie, laatste editie

Adverteren
Wilt u adverteren in Museumvisie? Dat kan! Neem voor meer informatie contact op met
Uitgeverij Intermed.

Museumvisie 2 | 2014

IN VOL BEDRIJF

De verzakelijking in en van musea neemt toe. Tussen de zakelijke bedrijfsvoering van een prachtcollectie en die van commerciële spektakelexposities ligt echter een wereld van verschil. Dat musea steeds vaker bedrijfsmatiger opereren heeft dan ook voor- en nadelen. Zo is een Raad van Toezicht met bestuurders uit het bedrijfsleven geen garantie voor het probleemloos runnen van een museum, leest u in Visies.

Industrieel erfgoed verleent een stad identiteit en trekt toeristen. In Duitsland is dat op verschillende plekken te zien, schrijft Olga Coolen, directeur Philips Museum. Bij ons worden enthousiast gerunde bedrijfsmusea echter vaak bedreigd als de – nieuwe - eigenaar er geen interesse in of fondsen voor heeft. Toch openden de gezamenlijke hulpdiensten in Almere het PIT, een spannend bedrijfsmuseum dat ons burgers wil laten (mee)beleven hoe politie, brandweer en ambulance voor onze veiligheid zorgen.

Hoewel ze een museologische opleiding heeft, werkte spraakmaakster Sabine Huls als business-areamanager bij IKEA. Ze keerde terug. Eerst bij het Zandvoorts Museum, nu als directeur/conservator van De Zwarte Tulp: een museum over en rond de bollencultuur.

‘Musea in de vuurlinie’ noemen we met verontwaardigde overdrijving graag de bedreigde situatie waarin onze musea verkeren. In Kiev, Oekraïne, lag het Nationaal Museum pas echt in de vuurlinie. De politieke situatie veranderde elke dag en de medewerkers overnachtten in de tentoonstellingszalen om hun museum te bewaken. Want een land en zijn bevolking ontlenen hun identiteit, kwetsbaarheid dus kracht altijd aan cultureel erfgoed.

Verder
- Cobra Museum: entrepreneurs als voorfinanciers
- Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) bundelt Tropenmuseum, Rijksmuseum Volkenkunde en Afrika Museum
- Evenementenstress