Museumvereniging

Museumvisie

Museumvisie is het toonaangevende vaktijdschrift voor de museumprofessional. Elk kwartaal ruim 60 pagina's met nieuws, achtergrondinformatie, ontwikkelingen, visies, dromen, transfers, bouwplannen, boeken, producten en activiteiten.

Jaarabonnement
Een abonnement (4 nummers per jaar ) kost € 45*  per jaar.
Medewerkers van musea die lid zijn van de Museumvereniging (dat zijn niet de Museumkaarthouders) betalen € 37,50* .
Abonnementen gelden per kalenderjaar, dus van 1 januari t/m 31 december.
Opzeggen uiterlijk vóór 30 november van een kalenderjaar.

Losse nummers
Lopende jaargang € 12,50*  (inclusief porto).
Alle prijzen zijn inclusief 6% BTW.

Bestellen

Abonnement Museumvisie.
Los nummer Museumvisie, laatste editie

Adverteren
Wilt u adverteren in Museumvisie? Dat kan! Neem voor meer informatie contact op met
Uitgeverij Intermed.

Museumvisie 3 | 2014

Museumcongresnummer: collectie en medewerkers: meer mobiel

Wat gebeurt wanneer een museum een vast collectiestuk uitleent om in een andere omgeving te laten schitteren? Het kan bijvoorbeeld flink geld en gratis publiciteit opleveren. Zo medefinancierde het Meisje met de Parel tijdens haar gedwongen expositietoernee in Japan een deel van de verbouwing van het Mauritshuis, haar thuishaven.

Het succes van honderd uiteenlopende voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog in de Kunsthal gold niet alleen de vele bezoekers. Ook de welwillendheid van musea topstukken te lenen. Onder welke condities en beloftes? Gaat dit vooral op bij niet-kunst voorwerpen?

Ook medewerkers zitten vanwege hun expertise vaak vast in museumorganisaties. Gebrek aan vrijkomende posities smoren nieuwe perspectieven. Verstarring bij zowel museum als de alras minder gemotiveerde medewerker kan het gevolg zijn. Moeten musea posities ter beschikking stellen? Aan zzp’ers? Wie durft, wie mag, wie wil van plaats veranderen?

Bij de nieuwe cluster Tropenmuseum-Volkenkunde-Afrika Museum is er vooral mobiliteit onder de medewerkers. Niet van de collecties. Directeur Stijn Schoonderwoerd: ‘De drie collecties zijn door de fusie al één enkele geworden.’

Verder onder meer:
- Nieuwe en heropende musea: ICER, Mauritshuis, Prinsenhof, Barak 1B, KAdE, Rozet, Elisabeth Weeshuis, Zilvermuseum
- BankGiro Loterij is geen suikeroom
- Rek uit textielerfgoed?
- 15 jaar Museumn8
- Duurzaam tentoonstellingsbouwen
- Vakkundig: MapMyVisit, Huglock, Muzze, Dustbug, Wijze Uil & Slimme Vos

Wilt u dit nummer thuis ontvangen of een abonnement nemen? Ga naar bestellen Museumvisie,  mail of bel 020-551 29 00. Dat geldt ook voor al uw tips of ideeën voor volgende Museumvisies.

Reageer en discussieer mee via Museumvereniging op LinkedIn