Museumvereniging

Genomineerden Museumprijs 2013 bekend

Het Joods Historisch Museum in Amsterdam, Museum Dr8888 in Drachten, Museum de Koloniehof in Frederiksoord en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum maken dit jaar kans op de BankGiro Loterij Museumprijs 2013 en het bijbehorende bedrag van € 100.000.

Dit jaar gaat de Museumprijs naar het museum dat er het best in slaagt een groep of gemeenschap aan zich te binden. De vakjury selecteerde uit de 43 aanmeldingen vier musea. Publiek van achttien jaar of ouder  kan t/m maandag 1 april stemmen op hun favoriete museum.

De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Nederlandse Museumvereniging.

Het juryoordeel
Het Joods Historisch Museum is door de jury van de BankGiro Loterij Museumprijs genomineerd vanwege het opzetten van de succesvolle Community Joods Monument, een interactieve website waar men verdwenen familieleden kan opzoeken, discussies kan voeren en voorwerpen en kennis in de collectie van het museum kan inbrengen.

De jury heeft Museum Dr8888 gekozen vanwege de zeer betrokken groep vrienden en vrijwilligers die het museum bemannen en die een groot aantal activiteiten organiseren. De jury roemt de gastvrijheid en de opvallend goede sfeer in het museum.

De jury prijst Museum de Koloniehof om haar grote achterban van nazaten en familie van voormalige kolonisten, die zich sterk inzetten voor het behoud en verspreiding van de koloniegedachte als bakermat van het moderne welzijn.

Volgens de jury is het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid een voortrekker en voorbeeldstellend door de manier  waarop de medewerkers diverse publieksgroepen interactief betrekken bij de collectie.

De BankGiro Loterij Museumprijs geldt als een prestigieuze publieksprijs in de Nederlandse museumwereld. Hij bestaat sinds 1990 en is daarmee de eerste prijs voor musea in Nederland. Inmiddels rekent de Museumprijs zich met 40.000 stemmers tot één van de grootste culturele publieksprijzen in Nederland. Recente winnaars van de prijs zijn Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden (2012), Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (2010), het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (2009), het Hunebedcentrum in Borger (2008) en De Menkemaborg in Uithuizen (2007).
Stemmers op de Museumprijs 2013 maken kans op een iPad Mini of op een driedaagse citytrip naar Istanbul, aangeboden door Corendon Vliegvakanties.

321 keer bekeken