Museumvereniging

Proef Museumvereniging & ANWB voor brede toegankelijkheid musea

De ANWB voert momenteel een pilot uit waarbij 900 vrijwilligers negen Utrechtse musea beoordelen op toegankelijkheid. De helft van de vrijwilligers is minder mobiel. De Museumvereniging streeft ernaar toegankelijkheid van musea voor mensen met een beperking te bevorderen, zonder daarbij specifieke belangengroepen prioriteit te geven.  In dit streven past deze samenwerking met de ANWB voor mensen met een motorische beperking .

De vrijwilligers bezoeken de musea in april. Aan de hand van een vragenlijst gaan de vrijwilligersduo’s aan de slag: kan ik het tentoongestelde goed zien, zijn er bankjes om te zitten? Is er een gastvrije ontvangst? Na afloop geven zij hun bevindingen en tips door via een online enquête. Vrijwilligers geven musea op deze manier praktische handvatten om een bezoek nog leuker te maken. De ANWB verwacht in het najaar de resultaten te presenteren op Het Land van ANWB, de site met duizenden verrassende uitjes.

De volgende musea doen mee: het GeldMuseum, het Spoorwegmuseum, Museum Catharijneconvent, Het Utrechts Archief, het Centraal Museum, het dick bruna Huis (onderdeel van het Centraal Museum), Museum Speelklok, het Aboriginal Art Museum en het Universiteitsmuseum.

Volg het project op Twitter: @ANWBdoemee

514 keer bekeken