Museumvereniging

Museumbattle

In de Museumbattle, een snelkookpan van crossmedia creativiteit voor communicatie- en mediatechnologie studenten uit Utrecht, ontwikkelen ruim 80 studenten crossmedia concepten voor verschillende musea. Het betreft echte, actuele vraagstukken op het gebied van communicatie, marketing en design, ingebracht door vier deelnemende musea; Paleis Het Loo, Van Gogh Museum, Aboriginal Art Museum Utrecht en Museum Het Valkhof. De studenten gaan vanaf 18 februari in teams, 5 dagen lang in een creatieve studio aan de slag om een effectief crossmedia concept te bedenken. De groepen presenteren hun oplossingen in de finale op 22 februari, voor een vakjury van opdrachtgevers en deskundigen. De winnaars gaan uiteindelijk met de felbegeerde MuseumBattlebokaal naar huis.

Het huidige medialandschap is aan snelle verandering onderhevig. Mobiel internet, smartphones, tablets, Apps, Facebook, Twitter; het maakt het voor musea niet makkelijker om in te spelen op wensen van het publiek. De crossmedia concepten die de studenten ontwikkelen, helpen de musea om beter toegerust te zijn op de toenemende invloed van digitalisering op hun doelgroepen. Teruglopende overheidssubsidies vragen om innovatieve oplossingen om meer eigen inkomsten te genereren. De deelnemende studententeams kunnen die oplossingen leveren.

“De deelnemende musea krijgen tijdens de Museumbattle de kans om gebruik te maken van de expertise van hbo-studenten en docent-onderzoekers”, aldus Karen Hilhorst, projectleider bij Hogeschool Utrecht. “Deze competitie is daarnaast een goede ervaring voor studenten. Ze moeten binnen een week onder tijdsdruk een sterk concept neerzetten, wat wordt beoordeeld door echte opdrachtgevers en deskundigen.”

Het Museumkompas
De Museumbattle is een onderdeel van het onderzoeksproject Het Museumkompas, uitgevoerd door het lectoraat Crossmedia Business van de HU. Voor meer informatie: www.museumkompas.nl

257 keer bekeken