Museumvereniging

MUSEUMBERICHTEN JANUARI 2013

Lees hier de hele Museumberichten 1 | 2013

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

Woord en daad

Tijdens onze afgelopen nieuwjaarsreceptie in het volgepakte middenschip van Museum Speelklok voor een gezelschap van vijfhonderd museumdirecteuren en -medewerkers, sprak de kersverse minister van Cultuur, Jet Bussemaker, de historische en verlossende woorden: ‘Die eigen inkomsten moeten er zijn, maar de maatschappelijke waarde van kunst en cultuur vind ik veel belangrijker.’

Halleluja.

Ze voegde er nog aan toe dat ieder kind recht heeft op een culturele ervaring. En dat dit vooral een goed begeleide ervaring moet zijn. Dat musea hun collecties eerder moeten uitruilen dan afstoten, opdat collecties zichtbaarder worden. Dat toegankelijkheid tot musea niet groter wordt door onderlinge concurrentie, maar door samenwerking. Ze prees de museumsector voor de weer stijgende bezoekcijfers en de goede voorbeelden op het gebied van educatie: Haags Cultuurmenu, presentatie: De Stijl in Gemeentemuseum Den Haag en gezamenlijke promotie via internet: Arttube. ‘Ga zo door’ leek ze te willen zeggen.

Het ging er in als God’s woord in een ouderling. En dat zonder een cent meer of minder. Taal is belangrijk, zo blijkt maar weer. Taal en betrokkenheid. De nadruk op de maatschappelijke betekenis is ons goed bekend. Sinds de resolutie van Middelburg dragen we de vijf maatschappelijke waarden van musea uit waar we kunnen. Hoe hoopvol of waardevol is het dit nu terug te horen in de woorden van de minister.

Nu de volgende stap. We staan aan de vooravond van mogelijk de grootste reorganisatie van de museumsector sinds de jaren tachtig. De overheid gaat zijn taak en verantwoordelijkheid voor musea en collecties tegen het licht houden. Wat hoort nog tot die taak en hoe kan die het meeste effect sorteren? Telt alleen de collectiewaarde, of juist de economische? Hoe zwaar wegen de verbindende en educatieve waarden? En de beleving?

Wat mij betreft zijn ze allen van belang, ongeacht welke overheid er verantwoordelijk voor is. Een gelijk speelveld voor musea om de waarden te kunnen leveren is daarbij een belangrijke voorwaarde. Dat vraagt om een wettelijke basis. Een mooi strevenswaardig doel voor 2013.

Siebe Weide
Directeur Nederlandse Museumvereniging