Museumvereniging

MUSEUMBERICHTEN NOVEMBER 2012

Lees hier de hele Museumberichten

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

Welkom aan Jet en de rest van Nederland

Het nieuwe kabinet heeft een minister van Cultuur: Jet Bussemaker. Vanaf deze plek heet ik haar hartelijk welkom in de museumwereld. Haar opdracht in het regeerakkoord leest als een ode aan de maatschappelijke waarde van cultuur en klinkt ronduit trots op onze kunstenaars die tot de internationale top behoren. De brede publieke belangstelling voor cultuur is dit kabinet niet ontgaan. En over het ontluikend ondernemerschap klinkt het aanmoedigend: ‘ga zo door’.

Wat is de opdracht van minister Bussemaker? Kort gezegd: toegankelijkheid vergroten. Of het nu vasthouden aan een laag BTW voor de kunsten is, de handhaving van de Cultuurkaart voor jongeren of de invoering van de Code Culturele Diversiteit bedoeld om meer nieuwe Nederlanders voor musea te interesseren, het gaat allemaal over toegang verschaffen. Ook het - verder - aantrekken van de banden tussen cultuur en onderwijs kun je zien als scholieren toegang bieden tot verbeelding en verwondering. Zelfs de talentontwikkeling, weer terug op de agenda, gaat over toegang van nieuw talent tot de gevestigde orde.

Gelukkig is de toegankelijkheid tot musea groot. Steeds meer gebouwen worden heropend en het publiek verdringt zich voor de deuren. Met de Museumkaart verlagen we drempel voor herhaalbezoek. Het werkt. Bezoek aan musea groeit nog ieder jaar, net als het gemiddeld bezoek per Nederlander. Niet iedereen gaat echter. Uit berekening van SEO Amsterdam blijkt dat 37% van de Nederlandse bevolking regelmatig een museum bezoekt en gemiddeld zo’n 2,5 bezoek per jaar aflegt.

Er is dus nog een wereld te winnen. Bijvoorbeeld door de Code Culturele Diversiteit toe te passen en de Cultuurkaart ruimhartig te accepteren En ook bijvoorbeeld door mee te doen aan ons nieuwe project Museummaanden – samen met de BGL - of aan een nieuwe game –Schatschieten- op MijnTikkit. Er zijn vele wegen die naar de museumpoort leiden. Laten we ze verder effenen. Voor je het weet staat die andere 63% van de bevolking voor de deur.

Siebe Weide,

Directeur Nederlandse Museumvereniging

Reageren? Graag per e-mail.

2329 keer bekeken