Museumvereniging

MUSEUMBERICHTEN OKTOBER 2012

Lees hier de hele Museumberichten

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

Vijf jaar

Net als vijf jaar geleden hielden we afgelopen week in Maastricht ons Museumcongres. In 2007 was de vereniging een in zichzelf gekeerde, wat onzichtbare organisatie.  Wij wilden onszelf weer terug op de kaart zetten, om te beginnen met het  initiatief voor een tweedaags congres. Het lukte, dankzij de leden die in grote getalen kwamen en er een enorm feest van maakten. Zij trokken ons gezamenlijk uit de lappenmand.

Met de vereniging is het goed gegaan de afgelopen vijf jaar. Belangrijker: het ging goed met de leden, de musea.  De bouwputten verdwenen en de musea wierpen het bouwchagrijn van zich af. De mooie nieuwe gebouwen zijn weer toegankelijk en trekken een nog steeds groeiend publiek. De investeringen in musea renderen aantoonbaar.

De maatschappij is in vijf jaar sterk veranderd. Van de i-Phone, Facebook of de bankencrisis was in 2007 nog geen sprake. Nu wel. Musea merken de gevolgen, moeten meeveranderen. De vraag is of musea  zich dat laten gebeuren of dat ze zelf de verandering in gang zetten.

Als je als museum niet zelf aan de slag gaat verandert de politiek je wel. En dat is niet altijd een goed idee. Dan krijg je bijvoorbeeld wel geld voor beheer van de collectie, maar geen geld om open te blijven voor het publiek. Dan wordt een Filmmuseum heropend en een Theatermuseum gesloten. Dan dreigt het Tropenmuseum even te sneven vanwege het mes in ontwikkelingshulp.

We moeten dit ons niet laten gebeuren. We zijn zelf aan zet. Wij weten wat een museum is en wat kwaliteit is. Wij zijn zelfstandige musea, wij nemen onze verantwoordelijkheid. En, zoals Frans Timmermans op het congres zei, wij moeten ons met de politiek bemoeien, want die is te belangrijk om aan politici alleen te laten.

Ik geloof dat we het kunnen. De sfeer op het afgelopen Museumcongres sterkt me daarin. Nog nooit is het gevoel van gezamenlijkheid zo groot als nu. Vijf jaar geleden zetten de leden samen de vereniging weer op de kaart. Nu is het moment de handen nog een keer ineen te slaan. Zodat we de komende vijf jaar als museumbranche een stap verder zijn in onze missie: Een sterke sector, voor iedereen, midden in de samenleving.

Siebe Weide
Directeur Nederlandse Museumvereniging