Museumvereniging

MUSEUMBERICHTEN JULI 2012

Lees hier de hele Museumberichten

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

Bestel maar

De Vereniging van Rijksmusea en de Nederlandse Museumvereniging hebben een gezamenlijke commissie in het leven geroepen die zich buigt over de toekomst van het museumbestel. Onder leiding van voorzitter Irene Asscher-Vonk en vice-voorzitter Maarten Doorman is een groep van acht museumdirecteuren aan de slag gegaan.

Aanleiding genoeg. Het proces van de terugtredende overheid stelt musea voor de uitdaging hoe ze met minder middelen meer kunnen bereiken. Het feit dat het Rijk per 2016 de beheerovereenkomst met de rijksmusea opzegt roept de vraag op wat straks nog van nationaal belang is en wat niet.

De opdracht aan de commissie Asscher-Vonk luidt: ‘Onderzoek de kansen om vanuit de collectie het museumbestel in Nederland te versterken’. Welke mogelijkheden zijn er om de samenhang te verbeteren, de samenwerking tussen musea te intensiveren en het publieksbereik te doen toenemen?’

Een boeiende en belangwekkende opdracht. Moedig zijn ze, de directeuren die bereid zijn in zo’n commissie zitting te nemen, namens het hele veld na te denken en zich uit te spreken over wat goed is, wat beter kan en waar men een streep onder kan zetten. Dat is geen vrijblijvende discussie, ook voor henzelf niet. De hele sector kijkt over hun schouder mee. Daarom alleen al verdienen ze ieders lof en vertrouwen.

Veranderingen komen niet op bestelling, maar het museumbestel is wel volop in verandering. De vraag is niet óf maar hoé we zelf invloed op die verandering willen hebben. De leden van beide verenigingen krijgen de gelegenheid met de commissie mee te denken. En op 22 oktober kunnen zij zich in extra ledenvergaderingen van VRM en Museumvereniging uitspreken over het advies van de commissie Asscher-Vonk en bepalen hoe wij, in gezamenlijkheid, ons bestel willen vormgeven.

Siebe Weide

Directeur Nederlandse Museumvereniging