Museumvereniging

MUSEUMBERICHTEN MEI 2012

Lees hier de volledige Museumberichten mei 2012

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

Champions League

Zal het Amsterdamse Stedelijk Museum ooit terugkeren naar de wereldtop? De voorzitter van de Amsterdamse Kunstraad twijfelt daar openlijk aan. Waar de raad in het advies streng oordeelde dat het museum in de verkeerde veronderstelling leefde dat de bomen tot in de hemel zouden groeien, is het nu de vraag of er in die hemel nog plek is voor het Stedelijk. Niet zolang de stad Amsterdam moet bezuinigen. Amsterdam is een maatje te klein voor een museum van wereldklasse, zo lijkt het.

Vanaf een afstand bekeken is het wonderlijk. Stad en land investeren bij elkaar een half miljard euro (!) in museaal vastgoed op het Museumplein, opdat de musea hun collecties - die een veelvoud van de bouwsom waard zijn - in volle glorie kunnen tonen. Zo’n hoge museale kwaliteit zo dicht bijeen gebracht op één plek zie je alleen in Londen, Parijs, Wenen, Madrid, Berlijn: de museale Champions League. Het is één van de sterkste argumenten om naar Amsterdam te komen.

Om in voetbaltermen te blijven: Amsterdam heeft met het nieuwe Stedelijk wel een wereldklasse stadion, maar niet de middelen er een winnend team te laten spelen. De investeringen in het gebouw verplichten tot een tentoonstellingsprogramma dat zich kan meten met de grote spelers in de wereld. Het Stedelijk draagt bovendien bij aan de economische betekenis van het Museumplein als toeristische trekpleister van formaat.

Er is beduidend meer nodig dan er in de Amsterdamse kas zit. Is dit daarom niet het moment voor het Rijk om het landelijke belang van dit plein met zijn drie toonaangevende musea te erkennen en zijn financiële aandeel te nemen? Voetballend de Champions League winnen zit er voor Nederland niet meer in. Museaal wel. Laten we die kans grijpen.

2983 keer bekeken