Museumvereniging

Museumberichten april 2012

Lees hier heel Museumberichten april 2012

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

GOEDE RAAD

Op 4 april won Natuurmuseum Fryslân de BankGiro Loterij Museumprijs. In de popular vote versloeg het Friese museum Naturalis, het Scheepvaartmuseum en het Kinderboekenmuseum. Het relatief kleine provinciale museum bleek in staat meer stemmen te trekken dan drie rijksmusea. Lang leve de lokale wortels.

Twee weken eerder vroeg Halbe Zijlstra de Raad voor Cultuur advies te geven over het ‘museumbestel’. Waarbij hij de Raad verzocht zich niet te beperken tot de Rijksgesubsidieerde musea, maar de hele museumsector te overzien en daarna oordelen wat anders en beter kan.

Wie het geheel overziet kan dat wel begrijpen. Welk museum nu wel of niet een Rijksmuseum is, daar is geen helder criterium voor. Nationaal belang? In gemeenten en provincies zijn musea ontstaan die het belang van de gemeente of provinciegrens ver overschrijden. Landelijke spreiding? Er is niet één rijksmuseum onder de rivieren. De collectie Nederland? Voor moderne kunst en techniek moet je niet in de Rijkscollectie zoeken. Om over de Nachtwacht – eigendom van de gemeente Amsterdam - maar te zwijgen.

Sinds Victor de Stuers is afgelopen eeuw enkele malen tevergeefs gepoogd deze merkwaardige verdeling van ons erfgoed te ordenen. De Raad heeft de moed dit nu wel te willen laten slagen, waarvoor hulde. Want een blik over de grenzen van het rijksbeleid leert dat gemeenten en provincies goed met musea omgaan. De noden kunnen echter hoog zijn en oplossingen zijn niet alleen lokaal of regionaal te vinden. Uiteindelijk is de onderlinge afhankelijkheid tussen musea groter dan de opdeling in bestuurlijke verantwoordelijkheden suggereert.

Daarmee is niet gezegd dat herverdeling van verantwoordelijkheden de oplossing is. Het bestel in de podiumkunsten is in de jaren tachtig gecentraliseerd en wordt nu stevig gesaneerd. Geen gemeente of provincie die kan voorkomen dat ‘hun’ orkest weg moet, want het was al niet meer van hen.

Daarom is het interessant als de Raad nadenkt over gedeelde verantwoordelijkheid. Laat het Rijk zijn belang nemen in wat van nationaal belang is, in harmonie met het regionale en lokale belang. Niet ideaal, zeer ingrijpend, maar wel het best te begrijpen en met respect voor lokale wortels.

Siebe Weide
directeur Nederlandse Museumvereniging