Museumvereniging

Museumvisie 2012|1

Alternatieven

Samenwerken? Traag|graag
Niet alleen de politiek stuurt erop aan, ook musea zelf zoeken elkaar op voor regionale of inhoudelijke samenwerking. Volgens sommigen is dat een onvermijdelijke ontwikkeling, gezien de bezuinigingen en het versnipperde aanbod. Andere musea zien verschillende 'bloedgroepen' en afwijkende pensioenopbouw voorlopig als beletsel voor samenwerking.

Zum Beispiel!
Ondanks de crisis blijft het Duitse midden- en kleinbedrijf veel geld steken in bestaande of eigen nieuwe musea. Is dit ‘Rijnlandse model’ een voorbeeld van hoe ook Nederlandse musea zonder overheidsbemoeienis kunnen (voort)bestaan? Is afhankelijkheid van particuliere sponsoren überhaupt te prefereren boven overheidsbemoeienis?

Cultuurwethouders spreken
Meer dan ooit staat de verhouding tussen musea en lokale overheden onder spanning. Overschreden budgetten, onhandige afstotingen, een cultuurkritisch dan wel cultuurvijandig politiek klimaat, ontslagen.
Cultuurwethouders in Roermond, Eindhoven, Tilburg, Dordrecht, Gouda, Enschede over hun beleid en 'hun' musea.

Verder
- Aangescherpte LAMO, weer record Museumkaart
- Meer musea met sluiting bedreigd, alsnog gesloten. Boerhaave en Meermanno: gered
- Spraak|smaakmakers Lejo Schenk en Steven Engelsman: hebben volkenkundige musea nog toekomst?
- Drents Museum uitgebreid vernieuwd
- Cuypershuis: Cuypers thuis!
- Kinderen & musea|Jongeren & Erfgoed
- Pitchen volgens de spelregels

U kunt dit nummer aanvragen of een abonnement nemen. U kunt ook mailen of bellen: 020-551 29 00. Tot 1 april kunt u uw tips of ideeën mailen voor Museumvisie 2, over sociale media.

Reageer en discussieer mee via Museumvereniging op LinkedIn

2087 keer bekeken