Museumvereniging

Museumberichten maart 2012

Lees hier heel Museumberichten maart 2012

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

ONDER DE LEDEN

Maandag 26 maart organiseren we een extra Algemene Ledenvergadering. En u heeft alle reden daar bij te willen zijn. Dé reden voor de extra vergadering is de opdracht aan het bestuur de Leidraad Afstoting Museale Objecten te verduidelijken en de vereniging te voorzien van een passend sanctiebeleid.

Om die opdracht vroegen de leden tijdens de laatste ledenvergadering eind november, nadat zij in grote meerderheid hadden besloten Museum Gouda (nieuwe schrijfwijze!) de ontzetting te besparen.
U kunt behoren tot de preciezen die vinden dat bij afstoting de regels niet streng genoeg kunnen zijn en dat naleving desnoods moet worden afgedwongen. Of u bent van de rekkelijken en meent dat regels er zijn om van af te kunnen wijken en dat elk museum voor zichzelf moet kunnen bepalen wanneer het iets afstoot. U kunt er van overtuigd zijn dat we de budgettaire crisis moeten aangrijpen om ons voor eens en altijd te ontdoen van de ballast aan overbodige collecties en doublures in de Collectie Nederland door ze te verzilveren en zo onze budgettaire toekomst veilig te stellen. Of u meent dat geen dreiging zo groot kan zijn dat het de afstoting van ook maar één enkel museaal object rechtvaardigen kan, ook al kost het een museum de kop.

Waarschijnlijk denkt u er genuanceerder over. Waar u ook staat in dit debat, uw mening telt en dient gehoord te worden. U heeft dus alle reden op 26 maart naar het Maritiem Museum in Rotterdam te komen, waar vanaf 10 uur de ledenvergadering van start gaat. Want voordat het bestuur van de Museumvereniging de opdracht aanneemt moet zij weten wat er leeft onder de leden.

Siebe Weide, directeur.

PS: alle leden hebben een uitnodiging voor de ALV ontvangen. Inschrijven kan elders op de site.

1950 keer bekeken