Museumvereniging

Museumberichten februari

Lees hier heel Museumberichten februari 2012

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

Zelfbedruipend

Cultureel ondernemerschap slaat toe in museumland. Na de sombere berichten over bezuiniging en sluiting is het een verademing te lezen over succesvolle, ondernemende musea. De kranten hebben er wel oren naar. Ralph Keuning schittert in de Volkskrant, Stanley Bremer heeft een spread in het Financieele Dagblad en Karin Brandt krijgt een lunch- interview in de NRC. Drie voorbeelden van ondernemende – zakelijke - directeuren die het goed doen. De eerste weet de hele stad en streek te mobiliseren in nieuwbouw te investeren, de tweede runt een eersteklas restaurant, bar en feestzaal en de derde zorgt dat bezoekers zich gasten voelen, of het nu gezinnen of genodigden van grote commerciële evenementen zijn. Alle drie luisteren goed naar hun omgeving en het publiek. Het resultaat is er naar: hoge bezoekcijfers en goede pers.

Het halleluja en hosanna over deze nieuwe zakelijkheid is terecht, maar slaat ook wat door. Zo lezen we in de NRC dat het Scheepvaartmuseum zichzelf bedruipt, net als het Wereldmuseum. Pardon? Zichzelf bedruipt? Men zal bedoelen dat het museum er in slaagt naast de omvangrijke overheidsfinanciering zelf groeiende inkomsten te genereren. Die overheidsbijdrage mag dan net voldoende zijn de collectie te beheren,  al het andere moeten de musea uit de eigen exploitatie en met extra fondsen financieren. Alle ondernemerschap ten spijt, museumfinanciering is vooralsnog hard core overheidsbeleid.

Het grote misverstand is dat cultureel ondernemerschap zou gaan over geld verdienen. Ondernemen doe je met particulier kapitaal en voor eigen risico. Daarbij kun je failliet gaan. Musea zijn maatschappelijke organisaties die met publiek kapitaal ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen in aanraking komen met erfgoed. In het ontdekken van nieuwe manieren waarop die ontmoeting kan plaatsvinden kan een museum niet ondernemend genoeg zijn. Maar het blijft een onderneming met een missie. Zoals Karin Brandt het in NRC zegt: ‘We blijven wel een museum’.

Siebe Weide, directeur Nederlandse Museumvereniging

2300 keer bekeken