Museumvereniging

Museumberichten januari

Lees hier de hele Museumberichten 1|2012

Schrijf u in en ontvang voortaan elke maand Museumberichten. Gratis!
Oudere Museumberichten.

2012

Een spannend jaar, in alle opzichten. Het jaar waarin de overheid besluit over uw plannen, uw middelen, uw toekomst. Dat is al spannend genoeg, maar deze keer spannender dan ooit. Want neemt u van mij aan, het glas van de bezuinigingen hebben we nog niet tot op de bodem leeggedronken. Er staat ons nog wat te wachten.  De vraag is niet of, maar hoe we hier mee omgaan. Uitdagingen genoeg. Het is geen tijd voor bange museumdirecteuren.

Onze uitgangspositie is goed. Aan belangstelling geen gebrek: het museumbezoek is weer gestegen en dat zal in 2012 weer hoog zijn. We verkopen meer Museumkaarten dan ooit en creëren zo een grotere stabiele stroom aan museumbezoek. En in 2012 zijn er weer grote (her)openingen van musea te verwachten, onder andere van het Filmmuseum en het Stedelijk Museum. Dat trekt weer meer bezoek, zoals we in 2011 in bijvoorbeeld het Scheepvaartmuseum zagen.

Wat staat ons te doen komen jaar? Drie zaken zijn van belang: samenwerking, samenwerking en samenwerking.

Samen moeten we het verhaal vertellen van de vijf maatschappelijke waarden van musea. En ernaar leven. Hoe kunnen we die waarden samen sterker beleefbaar maken? Voor de gemeenteraad, voor de scholen in de regio, voor de middenstand in de directe omgeving. Komend jaar zal ons programma ‘Meer dan Waard’ u op meerdere manieren bereiken en uitnodigen met de vijf waarden aan de slag te gaan.

Samen moeten we ons lot op de langere termijn bepalen: Welke koers varen we de komende 15 jaar? Onze Agenda 2026 geeft richting en komend jaar zetten we een volgende stap: welke strategische allianties gaan ons helpen in de toekomst? Onderwijs? Europa? Toerisme? Gezamenlijk zoeken we de antwoorden.

Ook onze ethiek vraagt om samenwerking. De uitdagingen zijn groot en vragen voortdurend om een interpretatie van ethisch juist handelen. Komend jaar concentreren we ons op de afstoting – de LAMO. Daaraan ligt de vraag ten grondslag: ‘Ben ik mijn broeders hoeder? Is de publieke collectie van ons allemaal? Of zijn we elkaars concurrenten’? Over wat we samen hebben en wat ieder voor zich heeft, zal het komend jaar moeten gaan.

Samenwerken is niet vanzelfsprekend. Het roept veel vragen op. Maar één ding kan ik u verzekeren. Op eigen kracht alleen zal geen van ons het komende jaren veel beter krijgen. Met een toenemende samenwerking op onze maatschappelijke waarden, onze toekomststrategie en onze museale ethiek kunnen we komend jaar met vertrouwen tegemoet zien.

Ik wens u een heel goed jaar.

Siebe Weide
Directeur Nederlandse Museumvereniging